آتشکده چهار طاقی نیاسر کاشان تقویم خورشیدی ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 98/05/07
آتشکده چهار طاقی نیاسر کاشان تقویم خورشیدی ایران

آتشکده نیاسر کاشان


کاشان، یکی از شهرهای زیبا و کهن ایرانی است که آثار تاریخی و گردشگری زیادی در آن وجود دارد و همین خود دلیلی استتا سالانه گردشگران زیادی به سمت این شهر روانه شوند. یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در این شهر گلاب گیری است اما این تنها یکی از مواردی است که مسافران را برای سفر به کاشان ترقیب می کند.آتشکده نیاسر کاشان یکی از محبوب‌ ترین دیدنی های کاشان به شمار می‌رود که در 35 کیلومتری غرب کاشان و در ارتفاعات کوه کرکس قرار دارد.
آتشکده چهار طاقی نیاسر کاشان تقویم خورشیدی ایران

آتشکده چهار دروازه کاشان


این آتشکده به چهارطاقی یا چهار دروازه نیز معروف است و قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد که در آن زمان، به دستور اردشیر بابکان به عنوان محلی برای انجام آیین و مراسم دینی ساخته شده بود؛ جالب است بدانید که در گذشته از این آتشکده به عنوان یک تقویم آفتابی بزرگ نیز استفاده می‌گردید. به طور کلی چهارطاقی‌ها بناهایی مربع شکل‌اند که کاربرد مختلفی داشتند. در کاربرد چهارطاقی‌ها تحقیقات بسیاری انجام شده است، برخی آن‌ها را بناهایی با کاربرد تقویمی می‌دانند، چرا که بررسی اخترباستان شناسان نشان داده است که طلوع و غروب خورشید در آغاز و میانه هر یک از فصل‌های سال از یکی از روزنه‌های بنا دیده می‌شود. دقت محاسبات تقویمی بنای چهارطاقی نیاسر مانند چهارطاقی‌های دیگر ساخته شده در ایران بسیار بالاست.

آتشکده نیاسر قدیمی ترین چهار طاقی ایران


آتشکده نیاسر نیز یکی از کهن‌ ترین سازه‌های چهارطاقی ایران محسوب می‌شود و بنایی چهارگوش است که بر روی یک پلان مربعی شکل قرار دارد. یک گنبد نیز در چهارطاقی نیاسر کاشان مشاهده می‌کنید که به وسیله‌ی چهار پایه، نگه داشته شده‌اند. چهار ورودی نیز در چهار طرف آتشکده وجود دارد. این بنا پس از ویرانی‌های حمله اعراب دوباره توسط مردم بازسازی شده و اکنون یکی از سالم‌ترین چهارطاقی‌های موجود است.

برای کسانی که اندکی با هندسه معماری آشنایی دارند، آتشکده نیاسر یک شگفتی به شمار می‌آید. اندازه‌های متناسب اجزا، چگونگی تبدیل چهارگوش به گنبد، اتصال گنبد به پایه‌ها توسط گوشواره از جمله این شگفتی‌ها به شمار می‌آید. دروان اسلامی نیز از بناهای چهارطاقی در مساجد، آرامگاه‌ها و کوشک‌ها نیز استفاده می‌شد که این سازه نشان‌دهنده باورها و آیین‌های ایران کهن محسوب می‌شود.
advertising