بازار شیخ علاءالدوله بازار مرده های سمنان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/02/10
بازار شیخ علاءالدوله بازار مرده های سمنان

بازار تاریخی شیخ علاءالدوله سمنان


یکی از مهم ترین رگ های اقتصادی کشور بازارها هستند که در هر منطقه ای بر اساس شرایط موجود شکل گرفته اند تا نیازهای مردم را برطرف نمایند. اماکنی که سکوت در آنها معنای خودش را از دست می دهد و همهمه خریداران و فروشندگان و صدای جریان زندگی لحظه ای متوقف نمی شود. هر چه قدر هم که مراکز خرید رنگارنگ در هر گوشه ای از شهرها سبز شوند و روز به روز بر ارتفاعشان افزوده شود باز هم نمی توانند جای بازارهای تاریخی با راسته ها و دالان های تو در تو و جریان سنت های دیرین را بگیرند. در این بازارها می توانی به قلب تاریخ قدم بگذاری و در حالی که دنیایی از انتخاب ها برای خرید پیش رویت قرار می گیرد، با هر قدم جرعه ای از تاریخ معماری ایران را بنوشی.
بازار شیخ علاءالدوله بازار مرده های سمنان
بازار شیخ علاءالدوله از بازارهای سنتی و قدیمی سمنان می باشد. این بازار را متعلق به دوره ایلخانی و پیش از آن می دانندکه امروزه قسمت های زیادی از آن به علت احداث خیابان امام، تخریب شده و تنها بخش کوچکی از آن از ابتدای بازار جنوبی تا ابتدای خیابان امامزاده یحیی باقی مانده است. بازار یاد شده در دوره قاجاریه تعمیر و مرمت شد ولی به مرور زمان اهمیت خود را از دست داد.بازار شیخ علاءالدوله را به این علت که در مسیر انتقال اموات برای دفن در گورستان علم دار بود، بازار مرده‌ها نیز می‌نامند. در سال های اخیر، با تعمیر و مرمت مسجد جامع، قسمتی از این بازار نیز با تلاش سازمان ملی حفاظت آثار باستانی بازسازی شد.بازار شیخ علاءالدوله در سال 1375 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1740 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از جنوب خیابان امام خمینی سمنان؛ شروع شده و در دو کیلومتری؛ اندکی به شمال متمایل می‌شود و در شمال خیابان امام خمینی و متصل به آن تا گورستان قدیمی علم دار ادامه می‌یابد. بعد از ساخت این خیابان، بازار به دو قسمت تقسیم شده است. بازار در قرن هشتم به همت شیخ علاءالدوله سمنانی عارف مشهور ایران هم زمان با بنای شبستان شیخ علاءالدوله ساخته شد، مرکز خرید و فروش کالا و مایحتاج مردم بود.در امتداد بازار جنوبی، قسمتی مشهور به بازار شیخ علاءالدوله وجود دارد که از جنوب شرق خیابان امام آغاز می‌شود و تا گورستان قدیمی علمدار (سنادره) واقع در غرب میدان امام ادامه دارد.
advertising