منزل موتمن الطبا از خانه های تاریخی تهران لوکیشن سریال شهرزاد

گردشگریآثار تاریخی

- 98/01/08
منزل موتمن الطبا از خانه های تاریخی تهران لوکیشن سریال شهرزاد

مؤتمن الاطباء از پزشکان دربار ناصرالدین شاه


منزل مؤتمن الاطباء مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان پامنار، کوچه نوری زاده واقع شده و این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شمارهٔ ثبت 3104 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه موتمن الطبا لوکیشن سریال شهرزاد به عنوان خانه پدری نیز بوده است.
منزل موتمن الطبا از خانه های تاریخی تهران لوکیشن سریال شهرزاد
زین العابدین خان حکیم ملقب به موتمن الاطبا از جمله پزشکان دربار ناصرالدین شاه بود. او از افراد اهل دانش و فرهیخته و جزو فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون در رشته طب بوده است. در نقشه سال 1309 قمری که توسط مهندس عبدالغفار تهیه شده است به کوچه‌ای به عنوان «مؤتمن‌الاطبا» اشاره شده که مؤید این نکته است که منزل مورد اشاره در این سال برپا بوده و بنا به اظهار نوه مؤتمن‌الاطبا این خانه در حدود سال 1300 قمری (1261 شمسی) با مساحتی حدود 800 مترمربع بنا شده است.

معماری خانه مؤتمن الاطبا


خانه مؤتمن الاطبا همانند خانه بسیاری از رجال و بزرگان دارای الحاقات و عناصر جانبی دیگری هم بوده است که امروزه از آن الحاقات اثری نمانده و تماماً تخریب شده و به جای آنها ساختمان مسکونی ساخته شده است. مجموعه اول شامل خانه و باغچه‌ای وسیع در شمال و خانه‌ای در سمت غرب باغچه متعلق به خویشاوندان نزدیک است. حمام هم در بخش جنوب غربی قرار گرفته است. نکته جالب آن که حمام خصوصی نبوده و برای عموم استفاده می‌شده است

مسیر دسترسی


این خانه در محدوده‌ شمال شرقی حصار شاه طهماسبی و در بخش مرکزی محله عودلاجان قرار دارد. با گسترش شهر تهران در دوره قاجار و تعیین حصار دوم تهران (حصار ناصری) محله عودلاجان به عنوان یکی از محلات اصلی شهر از اعتبار خاصی برخوردار بود و خانه مؤتمن‌الاطبا هم در همین ایام ساخته شد. در ابتدای قرن حاضر خیابان‌های جدید احداث می‌شود از جمله محور پیاده‌ای که از دروازه شمیران قدیم به سمت جنوب امتداد داشته است تعریض و به نام خیابان پامنار احداث می‌شود که خانه مؤتمن‌الاطبا به فاصله 70 متری در سمت شرقی این خیابان واقع شده است اما در جریان گسترش و تغییرات زیاد خیابان اکنون این بنا در کوچه نوری زاده در همین محدوده قرار گرفته است.
advertising