باغ بیگلربیگی یا باغ فتح آباد یکی از جاذبه های برتر گردشگری کرمان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/01/06
باغ بیگلربیگی یا باغ فتح آباد یکی از جاذبه های برتر گردشگری کرمان

باغ فتح آباد کرمان


استان کرمان، دیار کریمان، دیدنی ها و جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است. از کویر لوت و کلوت های شهداد تا باغ شاهزاده و بازار تاریخی آن. در این میان جاذبه های تاریخی هستند که کمتر بین مردم شناخته شده اند؛ از جمله آنها می توان به باغ و عمارت فتح آباد در شهر کرمان اشاره کرد که با نام صاحب قدیمی آن به نام باغ بیگلر بیگی نیز شناخته می شود. سوار بر قطار کرمان که باشید می توانید در گذر از دشت ها این بنای تاریخی را از داخل واگن مشاهده کنید که به مانند نگینی در میان کویر می درخشد.

باغی که در اصل در منطقه اختیارآباد کرمان و 25 کیلومتری مرکز این شهر واقع شده است. باغ فتح آباد در زمان خود رونق و شکوه فراوانی داشت و سبک ساخت آن، بعدها الگویی برای ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شد؛ اما بی توجهی ها به فتح آباد باعث شد تا نتواند آن شهرتی که شایسته‌اش بود را به دست آورد و برای سالهای طولانی زیر سایه باغ شازده ماهان باقی ماند.
باغ بیگلربیگی یا باغ فتح آباد یکی از جاذبه های برتر گردشگری کرمان
قدمت این مجموعه به دوره قاجار باز می گردد و در سالهای اخیر مرمت شده است. باغ فتح آباد کرمان امروزه به عنوان یکی از جاذبه های برتر گردشگری کرمان شناخته می شود به طوری که در عید سال 1396 پربازدیدترین جاذبه کرمان لقب گرفت. زمانی که به بازدید این مجموعه می روید توجه داشته باشید که حتما هم روز و هم شب آن را تجربه کنید. باغ عمارت فتح آباد برای شب ها و نورپردازی ویژه آن محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. تا اندازه ای که به دلیل نورپردازی های بزرگ کنار حوض آن، این تصور برای هواپیماها به وجود می آید که باند فرودگاه کرمان در این محل قرار گرفته است.

این اثر تاریخی و گران بها در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال 1381 با شماره ثبت 7284 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه استان کرمان قرار دارد؛ اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

معماری و بخش های مختلف باغ فتح آباد


وسعت باغ فتح آباد به 13 هکتار و زیربنای ساختمان آن به 1500 متر می رسد. این بنا دارای سبکی اروپایی و ایرانی است و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. به گونه ای که وقتی وارد عمارت فتح آباد شدید در گویی در بهشت وارد شدید. یک حوضی بزرگ در ابتدای ورود شما به این باغ در مقابلتان وجود دارد که حدودا 60 متر بوده و انعکاس بنای ساختمان بر روی آب حوض می افتد و می توانید عکس های فوق العاده ای را تهیه نمایید.

1- ساختمان اصلی باغ فتح آباد


ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه ی اصلی است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری در میان مجموعه جلوه بی نظیر را به وجود آورده است. مصالح به کار رفت در این ساختمان تمامی از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه ای از گج پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز دارای گچ بری های بسیار زیبایی را دارا هست. اتاق های این این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

2- موزه حکام


موزه ی حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است که در آن مجموعه ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان نگهداری می شود.

3- اتاق نقاشی


در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم محل اقامت حاکم کرمان بوده است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار نفیس وجود دارد. علاوه بر نقاشی نزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آنها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

4- عمارت چهارفصل


از عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آنها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود.

5- زمین های کشت داروهای گیاهی


کرمان برای داروهای گیاهی خود بسیار معروف است و این نوع داروها یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می آید. در زمان بازسازی باغ فتح آباد، مسوولان تلاش کردند تا بخشی از این باغ را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهند تا هم از ظرفیت های زمین های اطراف باغ استفاده کنند و هم درآمدزایی برای مجموعه و پوشش هزینه های خرج شده برای آن داشته باشند. خوب است بدانید که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور است و تنوع گیاهی آن در جای دیگری وجود ندارد.

مسیر دسترسی


آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد یا استان کرمان، شهر کرمان، کیلومتر 8 جاده زنگی آباد

برای اینکه به باغ فتح آباد برسید دو آدرس بالا را در پیش دارید. بسته به اینکه در کدام نقطه از شهر کرمان هستید می توانید از یکی از مسیرهای بالا استفاده کنید. باید بدانید که هیچ اتوبوس یا تاکسی به سوی فتح آباد وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید از این مجموعه دیدن کنید یا از ماشین شخصی استفاده کنید یا با استفاده از آژانس خود را به باغ برسانید.
advertising