کلیسای هوانس مقدس روستای سهرقه در استان آذربایجان شرقی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/12/23
کلیسای هوانس مقدس روستای سهرقه در استان آذربایجان شرقی

کلیساس هوانس شبستر


کلیسای هوانس مقدس روستای سهرقه یا سهرل در استان آذربایجان شرقی واقع است. این کلیسا در روستای ارمنی نشین سهرول از توابع شهرستان شبستر واقع شده است. بنای کلیسا از آجر ساخته شده است . قدمت بنای کلیسای سهرقه (سهرل) را به قرن 5 و 6 میلادی نسبت داده شده، اما بنای اصلی بارها بر اثر ویرانی تجدید بنا گردیده و قدمت بنای فعلی که توسط معماران روسی و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته گردیده و حدودا به سال 1840 میلادی می رسد.
کلیسای هوانس مقدس روستای سهرقه در استان آذربایجان شرقی
این کلیسای یکی از کلیسا های ارامنه کاتولیک بوده و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا که ارامنه به آن هوانس می گویند،گرفته شده واین اثر در تاریخ 1 فروردین 1347 با شمارهٔ ثبت 766 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده شده است و يكي از نفايس معماري آذربايجاني به شمار امده است

معماری کلیسای هوانس مقدس


بنابه شكل مستطيل به ابعاد 306 * 45/18 متر است كه با آجر ساخته شده و از سه قسمت ورودي، تالار مركزي و محراب تشكيل يافته است. ضلع غربي بنا را ،ايوان آجري آن تشكيل ميدهد كه بوسيله دو راه پله به برج ناقوس كليسا كه آن هم بصورت برجي بلند با پلان ستاره اي شكل و گنبد رك خياري جلب توجه ميكند، ارتباط مييابد.

تالار مركزي كليسا ، داراي پلان مستطيل شكل با پوشش گنبدي است . طاق مركزي آن نيز بوسيله كاربنديهاي آجري به پلاني 10 ضلعي تبديل ميشود كه پايه گريو گنبد تالار بر روي آن قرار ميگيرد.پوشش خارجي بنا به صورت گريو استوانه اي و گنبدي مخروطي خودنمايي ميكند .طرح آجركاري گنبد نيز از مهمترين كارهاي دوران قاجاريه محسوب ميشود.

محراب كليسا در منتهي اليه ضلع شرقي بنا ، با گنبد رك بر روي گريوي هشت ضلعي قرار گرفته است. بر روي ديوار خارجي كليسا طاقنماهايي با طاق هلالي شكل تعبيه كرده اند كه از يكنواختي و سادگي بنا مي كاهد.

مسیر دسترسی


کلیسای هوانس مقدس در روستای سهرل یا سهرقه از دهستان شورقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده که فاصله آن تا تبریز حدود 35 کیلومتر است.از جاده تبریز بطرف مرند کمی بعد از پلیس راه در جاده فرعی به سمت راست پیچیده و بطرف روستای سهرل میرویم.این کلیسا در بالای تپه در کنار روستا خودنمائی میکند.
advertising