مسجد زردک گنج گلین اردکان در یزد

گردشگریآثار تاریخی

- 97/12/15
مسجد زردک گنج گلین اردکان در یزد

مسجد زردک اردکان


مسجد زردک یکی از قدیمی ترین مساجد اردکان است که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری برمی‌گردد. این مسجد در بین اهالی اردکان به گنج گلین شهرت دارد و از نظر معماری، یکی از بناهای بسیار ارزشمند و زیبای اردکان محسوب می‌شود. این مسجد با گذشت قرن‌ها در برابر حوادث طبیعی مقاومت کرده و گنبد گلین آن هنوزم پا برجاست. در حد فاصل ایوان و شبستان مسجد زردک حیاطی وجود دارد که در نماسازی دیوارهای آن از یک نوع ساروج که ترکیبی از آهک، مایه نرم و رنگِ رناس است استفاده شده و جلوه زیبا و خاصی را به بنا بخشیده است.مسجد زردک به شماره ثبتی 2448 و در تاریخ 78/7/19 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

معماری مسجد زردک


ساختمان این مسجد از خشت است و گنبدی کوچک و یک ایوان در ضلع شمالی گنبد دارد که گنبد آن بر فضایی مربع‌ شکل به ابعاد چهار متر بنا شده است.با گشت‌وگذاری که در مسجد زردک اردکان دارید، گنبد زیبای آن نگاه شما را می‌رباید. به طوری که با دیدن گنبد قدیمی زردک متوجه این موضوع خواهید شد که این مسجد از قدمت بالایی برخوردار است. گنبد زیبای زردک بر روی چهار ستون استوار شده که از دو طرف محراب هفت لایه‌ی گچ آن را احاطه می‌کند.
مسجد زردک گنج گلین اردکان در یزد
بنای مسجد شامل فضای زیر گنبد به ابعاد 4×4 متر ، ایوان کوچک و دو فضای دهلیز مانند به جای شبستان است . فضایی مانند گرمخانه نیز در پشت صحن و در ضلع شمالی مسجد دیده می شود . آثار به جای مانده در اطراف مسجد نشان می دهد این مسجد در گذشته دارای فضاهای دیگری هم بوده که به مرور زمان و در اثر رطوبت حاصل از کشت زمین های مجاور ، از بین رفته است.

در ضلع شرقی مسجد دالانی به طول 9 متر و عرض 3 متر وجود دارد که به « خانقاه » معروف است و این محل برای مسافرانی بوده که از اردکان عبور می کردند و در وقفنامه جامع الخیرات آمده « هر مسافر اجازه داشت که به مدت سه روز در آن بیتوته نماید و خادم مسجد از موقوفات مربوط وی را پذیرایی کند . »
advertising