باغ شازده شهرستان ماهان استان کرمان از زیباترین باغ‌ های تاریخی ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/30
باغ شازده شهرستان ماهان استان کرمان از زیباترین باغ‌ های تاریخی ایران

باغ شاهزاده ماهان کرمان ثبت شده در یونسکو


باغ شازده (شاهزاده) یکی از زیباترین باغ‌ های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. تاریخ بنای باغ 1276 خورشیدی است. هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌برند.
باغ شازده شهرستان ماهان استان کرمان از زیباترین باغ‌ های تاریخی ایران
این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به 35 زبان ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته است . باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده و زمزمه جویباری که از هر گوشه و کنار آن شنیده می شود مثل الماسی قیمتی بر سینه کویر می‌درخشد.باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه 1390 به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

معماری باغ شاهزاده


باغ شاهزاده به عنوان نمونه ای از باغ تخت‌های ایرانی ( باغ هایی با ساختار مسطح و پله پله ) در زمینی به ابعاد 407 در 122 متر ساخته شده و در پهنه ای به وسعت 7.5 هکتار خود را گسترده است. شیبی حدود 4.5 درصد در باغ وجود دارد و حصاری بلند آن را از فضای بیرون جدا می کند. به هنگام ورود، زیبایی سردر کم نظیرش شما را غرق در خود خواهد کرد و شاید همین سردر چشم نواز است که این باغ را از سایر همتایان خودش متمایز می سازد.

باغ ها در دوره قاجار به صورت شكارگاه‌ها، بُستان ها، باغ قلعه‌ها و باغ سكونتگاه‌ها ساخته می شدند و در این میان، باغ شاهزاده نیز با کاربری سكونتگاهی و تفرجگاهی شكل گرفت. وجود دو محوطه وسیع و محصور با نرده های چوبی در جلوی دو بنای مهم باغ یعنی سردرخانه و بالاخانه سكونتگاه بودن باغ را تایید می کند.

این مجموعه با استفاده از عناصر معماری و شیوه های ساخت به گونه ای احداث گردیده که بتواند امکان حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی و خارجی را فراهم آورد. با قرار گرفتن در طبقه ی بالای سردر، از یک سو می توان به تماشای جلوه های بدیع باغ نشست و از سوی دیگر از تماشای منظره کوه لذت برد.

از زیبایی های باغ که بگذریم کوشک یا عمارت هایی را در دو مجموعه شرقی و غربی می بینیم که به صورت دو طبقه ساخته شده و از عناصر معماری ایرانی بهره برده اند. همه ی بناهای موجود در باغ، مماس به دیوار اصلی و خارج از آن قرار دارند و هنر بی بدیل معماری را در جای جای آنها می توان لمس نمود.
advertising