باغ موزه نگارستان از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/22
باغ موزه نگارستان از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران

باغ نگارستان


باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا از نظر معماری، ارزش تاریخی و هنری آن و هم از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده است، دارای اهمیت بسیار زیادی است. باغ موزه نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری و از دیدنی های تهران است. این باغ سرسبز و زیبا با معماری چشم‌گیر و قدمت تاریخی به یکی از محل‌های جذاب و محبوب برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.
باغ موزه نگارستان از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران

تاریخچه باغ نگارستان


باغ نگارستان و عمارت‌هایش در سال 1187 هجری خورشیدی به دستور فتحعلی شاه قاجار و به عنوان اقامت‌گاه تابستانی وی بنا شد. باغ نگارستان در همان زمان خارج از محدوده شهر تهران بود و در طی حکومت ناصرالدین شاه در سال 1249 در داخل محدوده شهری قرار گرفت.

باغ نگارستان دارای چندین عمارت و تالار با نام‌های تالار دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چند حوضخانه بود. علت نام‌گذاری این باغ، وجود نگاره‌ها و تمثیل‌های فراوان از فتحعلی شاه و درباریانش در داخل عمارت‌ها بود که متأسفانه امروزه از آن بناها و نقاشی‌ها چیزی باقی نمانده است. در زمان مظفرالدین شاه و پس از سفر وی به فرنگ و بازدید از مدرسه فلاحت #مسکو ، اولین مدرسه فلاحت و مستظرفه در باغ نگارستان دایر شد.

باغ نگارستان در طی سالیان دراز، رويدادهاي تاریخی و سیاسی بسیاری با چشمان خود به نظاره ایستاده که از آن‌ها می‌توان به قتل آزادمرد ایرانی ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمدشاه و عوامل او اشاره کرد.
با گذشت زمان و از آن‌جا که دیگر باغ جزو دارایی‌های سلطنتی نبود مورد بی‌توجهی و ویرانی قرار گرفت تا این که در سال 1307 به عنوان مکان دائمی برای دارالمعلمین عالی در نظر گرفته شد. برای این منظوز عمارت باغ به دست معماری روسی و با توجه به معماری ایرانی برای دارلمعلمی آماده شد. نقشه باغ نگارستان نیز به دست علی اکبر باغبان طراحی شد.

در سال 1311 با تأسیس دانشسرای عالی ، تمام سه تالار باغ به دانشسرا تخصیص داده شد و پس از آن به مدت نیم قرن باغ نگارستان مکان تحصیل تعداد زیادی از شعرا و ادبا و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور چون: پروین اعتصامی تا پروفسور محمود حسابی بود. در سال 1313 با تأسیس دانشگاه تهران ، برخی از کلاس‌های ادبیات در این مکان برگزار می‌شد و باقی به محل فعلی دانشگاه منتقل شدند.

در سال 1370 پس از انتقال دانشکده تعاون و اجتماعی به محل امروزی خود در دانشگاه تهران، باغ نگارستان به مدت دو سال متروک ماند و پس از آن مورد بی توجهی و تخریب قرار گرفت که با مقاله دکتر روح الامینی توجه مسئولین به سوی باغ نگارستان بازگشت.در نهایت در سال 1374 پس از بازسازی و مرمت باغ، باغ نگارستان را به عنوان موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران در نظر گرفتند

مسیر دسترسی


برای رفتن به باغ نگارستان راه‌ دشواری پیش رو ندارید. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های شرکت واحد که به مقصد میدان بهارستان که در این لیست قرار دارند استفاده کنید و یا از مترو به ایستگاه بهارستان در خط 2 بروید. پس از خروج از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان، با رنگ نارنجی در خیابان دانشسرا، توجه شما را به خود جلب می‌کند. به خیابان دانشسرا بروید و پس از حدود 5 دقیقه پیاده‌روی به باغ نگارستان می‌رسید.
advertising