مقبره ماسولوس از فرمانداران ایرانی در شهر بدروم ترکیه از عجایب جهان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/15
مقبره ماسولوس از فرمانداران ایرانی در شهر بدروم ترکیه از عجایب جهان

ماسولوس فرماندار ایرانی


ماسولوس یکی از فرمانداران ایرانی بود که به طور نیمه مستقل در منطقه کاریا در جنوب غربی ترکیه امروزی در سال 377 پیش از میلاد حکومت می کرده است. او در حدود 370 سال پیش از میلاد هالیکارناسوس را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود. هالیکارناسوس در حال حاضر یک شهر باستانی مشهور بوده که به عنوان محل تولد هرودوت، مورخ قرن پنجمی شناخته می شود و تاریخ آن به دوران برنز باز می گردد

آرامگاه ماسولو


مقبره ماسولوس که در شهر بدروم ترکیه واقع شده است یک ارامگاه عظیم بوده که در سال 350 پیش از میلاد برای حاکم کاریا (Caria) به نام ماسولوس ساخته شده است. این بنا به طور کامل از سنگ مرمر ساخته شده و با مجموعه ای از مجسمه های قابل توجه تزیین شده بود. این بنا در لیست عجایب هفت گانه جهان قرار داشته و پس از آن نامش بر روی مقبره ها باقی ماند. این مقبره در اثر یک زلزله مخرب و به همراه بسیاری از بخش های قلعه بدروم در سال 15 پیش از میلاد تخریب شده و نتوانست باقی بماند. قطعات پودیوم و ستون ها باقی مانده در حالی که برخی از مجسمه های تزیینی را می توان در موزه بریتانیا در لندن مشاهده نمود.
مقبره ماسولوس از فرمانداران ایرانی در شهر بدروم ترکیه از عجایب جهان
ساخت مقبره ماسولوس با توجه به نوشته های ویتروویوس (Vitruvius) در قرن یکم پیش از میلاد گفته شده که تحت نظارت پیدیوس پیرا (Pythius of Priene) و مجسمه ساز به نام ساتیروس (Satyrus) انجام شده است. این بنا همانند خود منطقه کاریا ترکیبی متمایز از ویژگی های معماری یونانی، خاور نزدیک و مصر بوده است. همچنین این مقبره از سنگ مرمر آناتولی و پنتلیک و در یک مزرعه مستطیلی شکل ساخته شده است که شامل یک سقف هرمی و پلکانی می باشد. در بالای سقف مجسمه بزرگی از ماسولوس سوار بر ارابه ای در پوشش هرکول طراحی شده که توسط خود پیدیوس ساخته شده است.

معبد شاه ماسولوس یعنی هالیکارناسوس که به معبد ماسولو معروف است توسط ساتراپ (یکی از حاکمان محلی پادشاه ایران) و همسرش ساخته شد. این بنا از نظر یونانیان باستان یکی از عجایب هفتگانه دنیا به شمار می آید. معبد، ساختمانی مستطیل شکل داشت و ارتفاع آن تا حدود 40 متر می رسید. آن را روی تپه ای مشرف به شهر ساخته بودند که دور تا دور آن را حیاط بزرگی احاطه می کرد. در مرکز آن سکوی سنگی ای وجود داشت که توسط پلکانی زیبا با شیر های سنگی دورش، به بالای سکو وصل می شد. برای تزیین دیوار خارجی، از مجسمه ی الهه های باستان استفاده کردند و در هر گوشه از معبد مجسمه مردان جنگی و سلحشور سوار بر اسب قرار گرفته بود.
advertising