هتل عباسی اصفهان قدیمی ترین هتل جهان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/05
هتل عباسی اصفهان قدیمی ترین هتل جهانقدیمی ترین هتل جهان، شاهکار عصر صفوی با قدمتی بیش از سیصد سال در دیار نصف جهان قرار دارد. این هتل در ابتدا کاروانسرایی بود که به دستور مادر شاه سلطان حسین صفوی (آخرین پادشاه صفوی) ساخته شد. در سال 1336 شمسی دولت وقت تصمیم‌ گرفت این كاروانسرا را به یك هتل بین‌المللی تبدیل كند..
مهمانسرای عباسی با 231 باب اتاق، سوئیت و آپارتمان كه مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شده‌اند، سالانه پذیرای دهها هزار مهمان و گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان و همچنین دهها هیات از میهمانان عالی‌رتبه سیاسی و شخصیت‌های بین‌المللی است.
هتل عباسی اصفهان قدیمی ترین هتل جهان
از بخش‌های قابل توجه این مهمانسرا رستوران‌ها و تالارهای متعدد آن است كه برای هر یك به نام یكی از بناهای مشهور اصفهان نامگذاری و تزئینات هر یك شبیه به آن اثر انتخاب شده است. تالارهای عباسی، چهلستون، عالی‌قاپو، زرین، نقش‌جهان و فیروزه از جمله تالارهای پذیرایی این مهمانسرا هستند. در ادامه به معرفی برخی از این تالارها می پردازیم.

تالار عباسی


تالار عباسی، یکی از با شکوه ترین تالارهای این مجموعه است. در پوشش سقف و بدنه سرسرای ورودی تالار که به هنر کُپ بری و لایه چینی مزین شده، می توان معجزه سرانگشت های هنرمندان اصفهان را به تماشا نشست. در داخل تالار نیز مقرنس های چوبی سقف و تُنگ بری های متنوع و ظریف، دَوَرانی از رنگ و نور را در بالای سر مهمانان و حاضران، خلق می کند. ورق طلاهای قلمگیری شده در دیوار و سقف نیز زیبایی این سالن را خیره کننده و چشم نواز ساخته است.

تالار آینه


به آئینه کاری های سقف که نگاه می کنی، درمی یابی که نامی جز تالار آینه شایسته اینجا نیست. آیینه کاری های هنرمندانه ای که زیبایی را در دل خود تکثیر می کنند. تکرار شکوه در جبروت هنر؛ در این تالار، هنر معماری در کنار تزئینات گچبری، طلاکوبی و آینه کاری نشسته و الگویی بی نظیر از خوش ذوقی هنرمندان ایرانی را ترسیم ساخته است. ظرفیت تالار در حالت عادی 200 نفر و در چیدمان U شکل تا 55 نفر می باشد.

تالار زرین


به تالار زرین خوش آمدید؛ جایی که ورق طلاهای قلمگیری شده در پس زمینه سبز_ آبی دیوارها نقش بسته و دست پنجه هنرمندانه ترین آثار تذهیب، لایه چینی و گچبری، روی پوشش سقف و دیوار دیده می شود. اینجا فقط یک تالار مجلل و با شکوه نیست، بلکه قطعه ای بی نظیر از هویت معماری ایرانی محسوب می شود. این تالار که در طبقه همکف مهمانسرا واقع شده و بر اساس چیدمان های مختلف بین 40 تا 80 نفر ظرفیت دارد، میزبان بسیار شایسته ای برای انواع سمینارها، همایش ها و یا جلسات پذیرایی تشریفاتی خواهد بود.

تالار فیروزه


رنگ فیروزه ایِ جای گرفته در زمینه ای از ورق های طلا، گویی زیباترین و خاص ترین کاغذ دیواری جهان را برای تالار فیروزه پدید آورده است. هنر کُپ بری در اینجا نیز با هنر نقاشی، آینه کاری و گچبری ویژه تالار هم نشین شده و ترکیب بی بدیلی را خلق کرده است. آینه های محدب فیروزه ای رنگ با نقوش برجسته و ریزه کاری های هنرمندانه آن نیز در کنار ورقه های طلایی دیوار خودنمایی می کند. این تالار 400نفر ظرفیت دارد.

تالار نقش جهان


تالار نقش جهان در طبقه همکف مهمانسرا واقع شده و یکصد و بیست نفر ظرفیت دارد. وجود کتیبه بزرگ قدیمی، گره چینی خاص و منحصر به فرد سقف، شیشه های رنگی و همچنین جداکننده چوبی نفیس را می توان از مشخصه های منحصر به فرد این تالار دانست.

علاوه بر تالارهای باشکوه این مهمانسرا، رستورانی با نام چهلستون که چشم‌انداز آن طوری است است كه میهمانان می‌توانند علاوه بر استفاده از امكانات رستوران، از بام مهمانسرا شهر زیبای اصفهان و بنای باشكوه آن را نظاره كنند.
چایخانه سنتی مهمانسرا واقع در ضلع شمالی باغ، به عنوان نخستین چایخانه سنتی جهان به شمار می‌رود. همچنین موزه دایمی قرآن‌های خطی مهمانسرا از باارزش‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌های این مجموعه است.
advertising