کلیسای قلب مقدس مسیح از مهمترین کلیساهای کرمانشاه

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/22
کلیسای قلب مقدس مسیح از مهمترین کلیساهای کرمانشاه

کلیسای قلب مقدس کرمانشاه


در غرب ایران از جمله استان‌هایی است که بناهای مذهبی در آن اهمیت زیادی دارند. در این مسئله شکی نیست که به دلیل قرارگیری کرمانشاه در مسیر عتبات عالیات، این استان اهمیت زیادی برای مسلمانان ایران دارد ولی استان کرمانشاه دارای تعدادی از زیباترین کلیساهای ایران نیز هست. کلیساهای «پنطی کاستی»،«نمازخانه» و «قلب مقدس مسیح» از جمله شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه هستند. کلیسای قلب مقدس مسیح که در شهر کرمانشاه قرار دارد، از اصلی‌ترین کلیساهای این منطقه است.

کلیسای قلب مقدس مسیح که از شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه است، در تاریخ 17 مرداد ماه سال 1383 هجری شمسی، یعنی در حدود 90 سال پس از تاریخ ساختش، با شماره ثبت 11059 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تا یکی از حدود ۹۰ کلیسای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور تا به امروز باشد.
کلیسای قلب مقدس مسیح از مهمترین کلیساهای کرمانشاه

تاریخچه کلیسای قلب مقدس


کلیسای قلب مقدس مسیح در سال 1914 میلادی (مصادف با 1293 هجری شمسی) در زمینی به مساحت تقریبی 280 متر مربع در کرمانشاه ساخته شد. در واقع زمان ساخت این کلیسا به دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران برمی‌گردد. دستور ساخت این کلیسا توسط «اسقف یوحنانیان» صادر شد و توسط خود وی نیز تقدس شد.

معماری کلیسای قلب مقدس


زیر بنای این کلیسا با احتساب فضای سرایداری، اتاق ها و سایر تأسیسات 160 متر مربع است . صالح به کار رفته در این بنای مذهبی، آجر و دارای مختصر تزیینات و آجرکاری است. نمای خارجی ضلع غربی کلیسا دارای سه طاق نما است که در طاق نمای میانی ورودی کلیسا قرار دارد و در طاق نماهای طرفین دو پنجره دیده می شود.

در و پنجره های کلیسای قلب مقدس مسیح در کرمانشاه با قالب های آجری که در بالا به قوسی زیبا ختم می شوند، تزیین شده ان . تزیین نمای خارجی اضلاع شمالی و جنوبی کلیسای نیز طاق نما و پنجره های قوس داراست، با این تفاوت که در ضلع جنوبی پنجره ها مسدود شده و از آن ها به عنوان طاقچه استفاده می کنند. نمای اصلی کلیسا با سنتوری که در وسط یک نورگیر به شکل صلیب تعبیه شده، تزیین شده و بام بنا شیروانی و سقف آن از داخل با چوب کار شده است.

مسیر دسترسی


کلیسای قلب مقدس مسیح در شهر کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ای به نام «امیر محترم» واقع شده است.
advertising