آشنایی با فرهنگ مردم فرانسه

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/08/10
آشنایی با فرهنگ مردم فرانسهبسیاری از مردم، فرهنگ فرانسه را به پاریس ارتباط می‌دهند که مرکز مد، آشپزی، هنر و معماری این کشور محسوب می‌شود. در حقیقت زندگی در بیرون از نورهای شهری بسیار متفاوت بوده و بر اساس منطقه تغییر می‌کند.
فرانسه نه تنها فرهنگ‌های گوناگونی دارد که خود واژه «فرهنگ» (Culture) نیز از این زبان مشتق شده است. از منظر تاریخ، فرهنگ فرانسه تحت تأثیر سلت‌ها، رومی‌ها، فرانک‌ها و قبایل ژرمن بوده و در گذشته در منطقه غربی آلمان به نام «راین لند» قرار داشته است. در ادامه به بررسی جنبه‌های گوناگون عادات و سنن این کشور می‌پردازیم.

زبان


زبان رایج ۶۶ میلیون ساکن کشور فرانسه، فرانسوی است؛ اما در برخی مناطق این زبان تفاوت‌های اندکی می‌کند. فرانسوی زبان رسمی کشور بوده و اولین زبان ۸۸ درصد مردم محسوب می‌شود. فرانسوی دومین زبان خارجی مورد توجه برای یادگیری در جهان به شمار می‌رود که این جمعیت را چیزی حدود ۱۲۰ میلیون دانشجو تشکیل می‌دهند. حدود ۳ درصد جمعیت کشور به گویش‌های آلمانی صحبت می‌کنند و در شمال شرق گروه کوچکی از زبان فلاندری بهره می‌گیرند. زبان عربی سومین زبان بزرگ در میان اقلیت‌ها به حساب می‌آید. ساکنین نزدیک مرز ایتالیا ممکن است به عنوان زبان دوم ایتالیایی و ساکنین نزدیک مرز اسپانیا به زبان اسپانیایی گفتگو کنند.

مذهب


مذهب غالب در کشور فرانسه کاتولیک است. طی تحقیقی توسط «انستیتوی فرانسوی نظر عام»، ۶۴ درصد از جمعیت (حدود ۴۱.۶ میلیون نفر) خود را کاتولیک رومی می‌دانستند. حدود ۷.۵ درصد (۴.۷ میلیون نفر) مسلمان هستند. طبق آمار، جمعیت یهودیان ۳۱۰,۰۰۰ نفر، بودایی‌ها ۲۸۰,۰۰۰ نفر و هندوها ۳۰,۰۰۰ نفر است. حدود ۱۸ میلیون نفر نیز خود را پیرو آئین‌های بومی، سایر مذاهب یا بدون مذهب عنوان کرده‌اند.

ارزش‌ها


فرانسوی‌ها غرور و تعصب بزرگی نسبت به ملت و دولت خود دارند و اغلب هر نظر منفی درباره کشورشان برای آن‌ها یک توهین محسوب می‌شود. بازدیدکنندگان، به ویژه آمریکایی‌ها نگرش فرانسویان را نسبت به خارجی‌ها بی‌ادبانه برداشت می‌کنند. اصطلاح «شووینیزم» (chauvinism) به معنی خاص تعصب در وطن پرستی بوده و در کل معنای نگرش بهتر دانستن هم گروهان خود (اعضای یک جنسیت، باور، کشور یا نژاد) نسبت به بقیه را می‌دهد. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۸۵۱ در فرانسه به وجود آمد. علیرغم آن که زنان نقش مهمی در زندگی خانوادگی و مشاغل بازی می‌کنند، اما بسیاری هنوز فرهنگ فرانسوی را مرد سالار می‌دانند.

ساختمان اپرای پاریس


از حوالی قرن ۱۶ در اروپا، فرهنگ، واژه‌ای برای پرورش ذهن، فکر، دانش، یادگیری، خلاقیت و راه‌های قابل قبول رفتاری شد. فرانسوی‌ها عاشق شیک بودن و کمال هستند و به این واقعیت که حتی اماکن عمومی‌شان نیز زیبا و باشکوه است افتخار می‌کنند. فرانسوی‌ها به برابری اعتقاد دارند و این بخشی از شعار کشورشان نیز محسوب می‌شود: «آزادی، برابری، برادری». بسیاری از مردم برابری را در جایگاه بالاتری می‌بینند و برای آزادی و برادری ارزش کمتری قائل هستند.
advertising