آداب و رسوم عید فطر در خوزستان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/03/17
آداب و رسوم عید فطر در خوزستان

عید فطر خوزستانی‌ ها


آداب مخصوص روز عید فطر در ایران معمولاً رسومی قومی و مذهبی هستند و با باورها و خلق‌وخوی مردمان یک شهر یا استان پیوند خورده‌اند. بسیاری از این رسوم نیز به‌ مرورزمان و با غلبه زندگی شهرنشینی کمرنگ شده‌اند .مفصل‌ ترین آداب روز عید فطر را خوزستانی‌ها اجرا می‌کنند. در خوزستان آذین‌ بندی و چراغانی معابر در این روز رواج دارد. زیارت اهل قبور و دیدار بزرگ‌ترهای فامیل نیز مرسوم است.
آداب و رسوم عید فطر در خوزستان
عید فطر برای عشایر عرب خوزستان مرز زمانی ندارد و می‌تواند از ۲ روز تا یک ماه نیز به فراخور بعد مسافت و بزرگی خاندان ادامه داشته باشد. در بین عشایر عرب خوزستان گرد هم نشستن در محلی به نام مضیف و صرف قهوه تلخ و داغ یا چای در این روز مرسوم است.

عشایر بومی در ادامه این روند، به خانه‌های دوستان و آشنایان با رعایت ترتیب سنی از کهنسال تا جوان برای انجام دید و بازدید مراجعه می‌کنند. عیدی دادن به کودکان را رسم جدا نشدنی عید فطر است به طوری که در ایام عید کودکان با خواندن اشعاری از بزرگتر‌ها و یا پدران خانواده درخواست عیدی می‌کنند و پرداخت عیدی از سوی بزرگتر‌ها در ایام عید فطر از رسومات کهن بومیان عرب زبان منطقه است. در این دید و بازدیدهای و دور هم‌نشینی‌ها بسیاری از مشکلات همچون اختلافات قومی و گرفتاری‌ها مطرح می‌شود و در بیشتر موارد با میانجی‌گری و تعاون به حل مشکل می‌انجامد.
advertising