آداب و رسوم روستای چرمله علیا شهرستان سنقر استان کرمانشاه

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/11
آداب و رسوم روستای چرمله علیا شهرستان سنقر استان کرمانشاه

روستای چرمله علیا سنقر


روستای چرمله علیا از توابع بخش مركزي شهرستان سنقر و در فاصله 23 كيلومتري شمال شرقي این شهر قرار دارد. اين روستا يكي ديگر از 14 روستاي هدف گردشگري استان كرمانشاه است و چون در منطقه سردسيري قرار دارد كوه‌هايش همیشه پوشيده از برف است به همين دليل اين روستا به چرمله معروف است.اين روستا اقليمي در زمستان داراي آب و هوايي كوهستاني و سرد و آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است.

مردم روستای چرمله علیا


مردم روستای چرمله علیا به زبان کردی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. اقتصاد این روستا بر فعالیت های زراعی و دامداری و مشاغلی چون تولید محصولات صنایع دستی استوار است.
آداب و رسوم روستای چرمله علیا شهرستان سنقر استان کرمانشاه
محصولات زراعی این روستا شامل گندم , جو, باقلا , نخود , شبدر و یونجه است . به سبب وجود مراتع غنی و حاصلخیز , دامداری نیز در روستا رونق دارد . فرآورده های لبنی از قبیل شیر , ماست , کره و روغن حیوانی از مهمترین محصولات دامی این روستا به شمار می آیند .

مردم روستای چرمله علیا به ویژه زنان در کنار فعالیت های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی می پردازند . از معروفترین بازی های ورزشی روستای چرمله علیا می توان به بازی گرزان اشاره نمود . این بازی معمولا بین افرادی قوی روستاو با چوب های خاصی انجام می شود و نوعی ورزش رزمی به شمار می آید .

در میان مردم روستای چرمله علیا موسیقی محلی جایگاه ویژه ای دارد در مراسم جشن و سرور و عروسی های محلی , سرنا و دهل که رایج ترین سازهای محلی شمرده می شود نواخته می شود . مهمترین سوغات این روستا مشتمل بر انواع فرآورده های لبنی از قبیل دوغ , ماست , کره و کشک می باشد .
advertising