دره مجسمه های جزیره هرمز در استان هرمزگان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/08
دره مجسمه های جزیره هرمز در استان هرمزگان

دره مجسمه ها


در جنوب ایران جزیره‌ای به نام هرمز با خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع خود می‌تواند انگیزه‌ای برای سفر به این دیار را در تک‌تک شما به وجود آورد. این جزیره به واسطه مجاورت با یکی از مهم‌ترین تنگه‌های قابل کشتیرانی جهان یعنی تنگه هرمز به نامی آشنا برای همگان تبدیل شده است. همین همسایگی یک موقعیت استراتژیک را برای این جزیره به‌وجود آورده که در طول تاریخ هرمز همواره مورد توجه دولت‌های قدرتمند قرار گرفته است. اما از موقعیت استراتژیک جزیره هرمز که چشم بپوشیم شرایط طبیعی و زمین‌شناختی این جزیره جاذبه‌ای فوق‌العاده زیبا و انکارناپذیر است.

با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب توجه می‌کنند، سنگ‌هایی در اشکال مختلف وجود دارد. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف.
از شکل سنگ‌ها می‌توان دریافت که در طول هزاران سال که جزیره هرمز به تدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی آن‌ها نقش و نگار زده است.
دره مجسمه های جزیره هرمز در استان هرمزگان
با گذر از میان سنگ‌های بزرگ و با تحمل کمی سختی، به پرتگاه بسیار عمیقی خواهید رسید که حدودا 40 متر بالاتر از سطح دریا است. تنها با سفر به این مکان می‌توانید سکوت مطلق در ساحلی رویایی را تجربه کنید. در انتهای دره مجسمه‌ها به پرتگاهی می‌رسیم که زیباترین مناظر خلیج فارس در اینجا انتظار ما را می‌کشد.
تمام مسیر دره با شن‌های بلورین پر شده است. هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد و بدون وجود یک راهنما امکان تشخیص وجود چنین مکانی بسیار سخت است.

علاوه بر دره های مرتفع با مجسمه های تخیل آمیز دیگر نکته جالب توجه سکوتی رویایی است که در این ساحل با ماسه های نقره ای رنگ حکم فرماست. با توجه به موراد ذکر شده اما هنوز تبلیغات مربوط برای اینکه این مکان زیبا در جنوب کشورمان برای جاذبه توریستی انجام نشده است. این موضوع یک امتیاز مثبت و یک امتیاز منفی دارد. مثبت از آن جهت که هنوز این طبیعت بکر و تمیز است. اما نکته منفی اینکه با توجه به قدمت و جذابیتی که در آن وجود دارد اما همچنان از مجامع گردشگری دور مانده است.

دره مجسمه ها از نظر زمین شناسی


طبق بررسی های پژوهش گران زمین شناسی عمر زمین شناسی این جزیره به 600 میلیون سال قبل میرسد و عمر بیرونی آمدن آن از آب به چیزی حدود ۵۰ هزار سال براورد شده است. جزیره هرمز در میان زمین شناسان به علت این که از انواع خاک‌های مختلف تشکیل شده و تنوع بالایی دارد به بهشت زمین‌ شناسی مشهور شده است. این جزیره شامل تپه و کوه‌های آتشفشانی و نمکی است بلندترین نقطهٔ آن 210 متر ارتفاع دارد، اطراف آن را جلگه های پست و همواری پوشانده‌ است و معادن خاک سرخ و نمک سفید آن شهرت فراوانی دارد.
advertising