جاهای دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 99/04/25
جاهای دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقیشهر مراغه یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی است که به علت داشتن جاذبه های طبیعی و تاریحی فراوانش هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را در قالب تور تبریز مراغه از نقاط مختلف ایران به سوی خود می‌کشاند. در میان دیدنی های مراغه بازارهای قدیمی متعددی به چشم می‌خورند به ویژه بازار قدیمی مراغه که بازار محلی و موقتی است و در روزهای جمعه در مراغه تشکیل می‌شود و از اهمیت بسیار بالایی در بین اهالی و گردشگران تور مراغه برخوردار است. در ادامه جاذبه های گردشگری مراغه را با هم میبینیم.
جاهای دیدنی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی

آبشار گورداغ یکی از جاذبه های گردشگری مراغه


آبشار دوقلوی گورداغ در روستای چکان، از توابع شهرستان مراغه، قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و به دره‌ای در روستای چکان سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۹ متر است و منظره‌ای چشم‌نواز را در محیط اطراف به وجود آورده است. پوشش گیاهی اطراف آبشار در بهار و پاییز مانند تابلویی از رنگ‌های متفاوت زیبا و کم‌نظیر است.

گنبد کبود شهرستان مراغه


گنبد کبود برجی دایره‌ای شکل است و در شهرستان مراغه قرار دارد که طبق گفته کارشناسان متعلق به دوره سلجوقیان است. بنابر برخی از گفته‌ها این برج مقبره مادر هلاکوخان است اما هیچ کتیبه یا سنگ‌نوشته‌ای در ساختمان این گنبد وجود ندارد که نشان‌دهنده سال و دلیل ساخت آن باشد. معماری و تزیین‌های نمای گنبد کبود بسیار زیبا است. نمای گنبد طراحی و ظرافت خاصی دارد و در بین آجرها کاشی‌های نفیس مورد استفاده قرار گرفته که مانند نگین می‌درخشد. گنبد بنایی ۱۰ ضلعی است که شبیه به دایره است. گنبد کبود در سال ۱۳۴۰در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پل سرچشمه یکی از آثار تاریخی مراغه


پل سنگی سرچشمه یکی از جاذبه‌های تاریخی دوره صفوی است که در روستای مردق قرار گرفته. این پل بر رود مردق که از کوه سهند سرچشمه می‌گیرد ساخته شده است و سه دهانه گنبدی‌شکل با بنای جناقی دارد که دهانه میانی بزرگ‌تر از بقیه است؛ دو طاقی کوچک هم در بین سه دهانه به چشم می‌خورد که برای زمان طغیان رودخانه ساخته شده‌اند.

معبد مهر در روستای ورجوی مراغه


معبد مهر در روستای ورجوی شهرستان مراغه قرار دارد. این معبد در دوران باستان متعلق به مهرپرستان بوده است. این معبد در دل زمین ساخته شده و در زمان خود از بزرگ‌ترین معبد‌های زرتشتیان دوره ساسانی و اشکانی بوده است.

دریاچه صوفی چای در مراغه


شاید در نگاه اول به خود بگویید که این تصویری از شهرهای اروپایی مانند لندن و یا رم و شاید هر شهر لاکچری دیگری باشد اما اشتباه نکنید. اینجا رودخانه صوفی چای در شهر مراغه استان آذربایجان غربی است که زیبایی بی نظیر آن انسان را به خود جذب می‌کند.

موزه‌ ی آقالار در مراغه


این موزه در سال 81 در محوطه مقبره آقالار با گردآوردن سنگ گورهای تاریخی و منحصر‌به‌فردی که در گورستان‌های اطراف مراغه وجود داشت، راه‌اندازی شده است. این محوطه به‌خاطر آن که بزرگان‌، عارفان و شیوخ مراغه در آن دفن شده‌اند به آقالار یا همان بزرگان مشهور شده است.در سال 1175 پس از مرگ میر‌فتاح به دستور ظل السلطان – که در زمان زندیه زندگی می‌کرده و هیچ ربطی به مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه که بیشتر از 150 سال بعد به دنیا می‌آید ندارد- در این محل دفن و بنای مقبره برایش ساخته می‌شود. بنای آرامگاه متاثر از معماری زندیه است و یکی از بناهای زیبایی است که یک‌بار در 1247 در ابتدای دوران ناصرالدین شاه قاجار به طور کامل مرمت و بازسازی شد. ساختمان بنا چهار ضلعی و هر ضلعش 16 متر و دارای ابزارهای سنگی و طاق‌نمای آجری قرینه به ارتفاع پنج متر است.

رصد خانه شهر تاریخی مراغه


یکی از جاذبه های دیدنی مراغه رصد خانه تاریخی این شهر می باشد. این رصدخانه در زمان خواجه نصیرالدین طوسی، منجم بزرگ و نامی دوره ایلخانی ساخته شده است. رصد خانه مراغه از معروف ترین رصدخانه های اسلامی بوده و در گذشته در سراسر جهان بی نظیر بوده است. امروزه نیز نام این رصدخانه به گوش می رسد و برای گردشگران، از جاذبه های دیدنی مراغه به شمار می رود. رصدخانه مراغه در سال ۶۵۷ هجری بر روی تپه ای واقع شده که در شمال غربی شهر مراغه وجود دارد. ضمناً کتابخانه ای بزرگ در نزدیکی این رصدخانه با حدود چهارصد هزار جلد کتاب قرار دارد که این کتاب ها از بغداد، شام، الجزیره و بیروت برای مطالعه و استفاده دانشمندان، تهیه شده است.

بازار قدیمی مراغه


بازار قدیمی مراغه از دیگر جاهای دیدنی مراغه ، این شهر زیبا به شمار می رود. گشت و گذار در زیر دالان‌ های تو در تو و خرید لبنیات محلی و میوه‌ های تازه و سایر خوراکی های خوشمزه بسیار لذت بخش است. از طرفی در این بازار یک بنا به نام مدرسه محییه وجود دارد که مربوط به اواخر قرن پنجم هجری است.
advertising