شکافته شدن دریا جاذبه ای دیدنی در یکی از جزایر کره جنوبی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/07/06
شکافته شدن دریا جاذبه ای دیدنی در یکی از جزایر کره جنوبیدر جزیره‌ی جیندو در کره جنوبی، هر سال به‌مدت چهار روز متوالی و روزی حدود یک ساعت، دریا شکافته شده و گذرگاهی به طول ۲٫۹ کیلومتر و عرض ۴۰ متر پدیدار می‌شود.

جزیره‌ی ماقبل تاریخی جیندو، یکی از ۱۴ ایالت کره‌ جنوبی است که از طریق یک پل دوقلو به سرزمین اصلی وصل می‌شود، این پل در زمان ساختش، طولانی‌ترین و باریک‌ترین پل دنیا به حساب می‌آمد. این جزیره در گذشته نام‌ها زیادی داشته و به‌عنوان پناهگاه نیروهای شورشی در زمان تهاجم مغول‌ها مورد استفاده بوده است. جزیره‌ی جیندو را به‌خاطر نژاد سگ‌های معروف به «جیندو کره‌ای» نیز می‌شناسند که برای وفاداری و قابلیت‌های شکارشان زبانزد هستند و از سال ۱۹۳۶ به‌عنوان میراث فرهنگی و ملی به شمار می‌روند. موقعیت منحصربه‌فرد جزیره و ترکیبی از عوامل مختلف باعث بروز پدیده‌ی طبیعی شگفت‌آوری به‌نام «شکافته‌شدن دریا در جیندو» (Jindo Sea-Parting) شده است.
شکافته شدن دریا جاذبه ای دیدنی در یکی از جزایر کره جنوبی
جیندو، سومین جزیره‌ی بزرگ کره‌ی جنوبی است که در استان جئولانام-دو و در گوشه‌ی جنوب‌غربی شبه‌جزیره‌ی کره قرار دارد و از طریق مسیر میونگ نیانگ (Myeongnyang Strait) از سرزمین اصلی جدا شده است.

جزیره‌ی جیندو به‌همراه تعدادی جزیره‌ی کوچک‌تر، منطقه‌ای موسوم به شهرستان جیندو را تشکیل می‌‌دهند. هر سال در فصل بهار یا تابستان، گذرگاه خشک باریکی به طول حدود ۲٫۹ کیلومتر و عرض حدود ۴۰ متر بین جزیره‌ی جیندو و جزیره‌ی مودو ایجاد می‌شود که به‌مدت چهار روز متوالی و روزی حدود یک ساعت طول می‌کشد. این پدیده در سال ۱۹۷۵ شهرت جهانی یافت، زمانی که پیر لندی، سفیر پیشین فرانسه در كره جنوبی در روزنامه‌ای فرانسوی به این پدیده اشاره و آن را با معجزه‌ی شکافتن دریا توسط موسی مقایسه و از آن به‌عنوان «نمونه‌ی کره‌ای معجزه‌ی موسی» یاد کرد.

گفته‌ی كوان موفت، استادیار علوم زمین‌شناسی در دانشگاه تگزاس، شکافتن دریا از دیرباز اتفاق افتاده و باعث شکل‌گیری افسانه‌ها و سنت‌های متعددی شده است. طبق همین افسانه، مدت‌ها پیش ببرهای جزیره‌ی جیندو زیاد شدند و به‌ تدریج به روستاهای محلی حمله می‌کردند. زنی به نام پپونگ که نمی‌تواند همراه خانواده‌اش از جزیره فرار کند، شب و روز دعا و از خدای اقیانوس تقاضا می‌کند که نزد خانواده‌اش برود. سپس یک شب خدای اقیانوس به خوابش می‌آید و به او می‌گوید برای عبور از دریا، یک رنگین‌کمان ظاهر خواهد شد. این زن روز بعد که به کنار دریا می‌رود، دریا شکافته و یک جاده‌ی رنگین‌کمانی آشکار می‌شود و او با عبور از روی آن به نزد خانواده‌اش می‌رود.

چرخه‌ی چرخش زمین یا حرکات زمین و ماه که باعث ایجاد فواصل مختلف بین‌ آن‌ها می‌شود، عامل بروز جزر و مدهای هارمونیک هستند که به‌صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتند. به گفته‌ی كوان موفت، ترکیبی از این عوامل و اشکال و موقعیت‌های جزایر و مسیر میونگ نیانگ در سمت شرق جیندو منجر به پایین‌آمدن جزرومد می‌شود و به این ترتیب هر سال پدیده‌ی طبیعی شکافته‌شدن دریا رخ می‌دهد. به همین مناسبت مردم مردم محلی در جشنواره‌ای، یاد پپونگ را گرامی‌ می‌دارند، پیرزنی که مجسمه‌اش در ساحل جیندو نصب شده است. تعدادی از اهالی همچنین بازدیدکنندگان را به جزیره‌ی مودو می‌برند تا به مجسمه‌ی خانواده‌ی او نیز ادای احترام کنند.

گنگ‌گنگسوله (یک نوع رقص سنتی کره‌ای)، مانگا (ترانه‌های خاکسپاری)، ssitkim-gut (آیینی برای روح مردگان)، آهنگ‌های سنتی کشاورزان، نمایش سگ جیندو، آتش‌بازی و چندین مراسم مختلف، از جمله رویدادهای این جشنواره هستند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در ساحل به‌دنبال حلزون، خرچنگ، جلبک دریایی و... بگردند و آن را بدهند که برایشان بپزند یا در یکی از رستوران‌های چادری کنار ساحل سفارش دهند.
advertising