جاذبه های گردشگری شهرکرد ملقب به سوئیس ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/06/09
جاذبه های گردشگری شهرکرد ملقب به سوئیس ایرانشهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری یکی از شهرهای سرسبز ایران است و دارای قدمتی کهن می باشد. این شهر جاذبه های طبیعی فراوانی دارد و چشم اندازهای خیرکننده ی آن می تواند هر ببیننده ای را راضی نگه بدارد. این شهر از بسیاری از جهات در لیست مقاصد اصلی گردشگران ایران قرار گرفته است، چرا که هم جاذبه های طبیعی و هم تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. همچنین این شهر مرتفع‌ ترین مرکز استان ایران است و به همین دلیل اگر چه فریدون شهر بام ایران است این شهر نیز جزو بلندترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم که درباره جاذبه های گردشگری در شهرکرد صبحت کنیم و چندین مورد از جاذبه های این شهر دیدنی ایرانی را خدمتتان شرح دهیم؛ اگر قصد سفر به شهرکرد را دارید با ما همراه باشید.
جاذبه های گردشگری شهرکرد ملقب به سوئیس ایران

تالاب چغاخور


تالابی بسیار زیبا با چشم اندازی فوق العاده در شهرکرد وجود دارد که جزء یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در شهرکرد به حساب بیاید. فصل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این تالاب است. علاوه بر آرامشی که از این تالاب و حرکت آب در این شهر مشاهده می کنید نیز می توانید از تماشای پرندگان محلی و مهاجری نظیر غاز، اردک، حواصیل و لک‌لک را نیز در این تالاب زندگی می کنند نهایت لذت را ببرید.

قلعه جونقان


در ۴۵ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال بختیاری قلعه ی جونقان یا قلعه سردار اسعد بختیاری قرار دارد. این قلعه ی تاریخی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به منظور سکونت «علی قلی خان سردار اسعد بختیاری» ساخته شده و مساحت آن برابر ۱۴ هزار متر مربع است.

آبشار زردلیمه


یکی از مناطق سرسبز و خوش آب هوایی که در شهرکرد وجود دارد که آبشاری به نام زردلیمه در آن واقع است؛ این منطقه بهترین گزینه اقامت و گذارندن اوقات فراغت به شمار می رود. آبشار زردلیمه در ۸۴ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و در بردارنده ی آثار تاریخی و باستانی متعددی نظیر پل خدا آفرین، ایل باستانی و سنگ حجاری شده ۶ هزار ساله می باشد که یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران و شهرکرد تبدیل شده است.

مسجد اتابکان


از دوره ی اتابکان تاکنون مسجدی در شهرکرد باقی مانده است که قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش بر می گردد. این جاذبه ی گردشگری در شهرکرد واقع در خیابان ولیعصر شهرکرد است و گردشگران زیادی به منظور بازدید از آن به این شهر می روند. این اثر تاریخی در گذر زمان و در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفتی و اخیرا نیز مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش‌هایی از آن انجام شده است.

موزه باستان شناسی (حمام پرهیزکار)


موزه باستان شناسی یا همان حمام پرهیزکار در دهه ۲۰ هجری شمسی در شهرکرد بنا گردید و یکی از آخرین بناهای دوره ی پهلوی بوده که به سبک حمام های قدیمی ایران ساخته شده است. این حمام از سوی خانواده‌ ای آزاده در دهه ۳۰ هجری شمسی وقف عام شد و در حال حاضر به ‌عنوان موزه باستان‌شناسی شهرکرد از آن استفاده می‌شود. در این موزه می توانید مجموعه ای از ابرازهای سنگی که متعلق به دوران نوسنگی، مجسمه های گلی با پیشینه ای ۹۰۰ ساله، ابزار و ظروفی مربوط به هزاره دوم و پنجم قبل از میلاد را مشاهده کنید.

پارک ملی تنگه صیاد


منطقه مرتفع کوهستانی تنگه صیاد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و در محدوده ی کوه های فرخ شهر در ارتفاعات ۳ هزار متری سطح دریا قرار گرفته است. تنگ صیاد به‌ واسطه دارا بودن تعداد زیادی تپه ‌ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است. کوهستان‌های جنوبی منطقه دارای صخره‌های سخت گذر است که زیستگاه پلنگ و کل و بز با جمعیتی قابل‌ توجه ‌است. علاوه بر حیات‌ وحش و آب و هوای معتدل، دره‌های زیبا همچون «پاچفت» و «بستان شیر» مامنی خواهند بود برای مسافرانی که می‌خواهند به دور از هیاهوی شهر ساعتی در آرامش باشند.

خانه ستوده چالشتری


دیگر خانه ی تاریخی که در شمال شهر شهرکرد واقع شده است خانه ستوده چالشتری است. این خانه یا قلعه یادگاری است از دوران حکومت صفویه و قاجار که در حال حاضر از آن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در شهرکرد به شمار می رود. خانه ستوده چالشتری علاوه بر داشتن معماری زیبا، از سه موزه آثار سنگی، موزه کار و زندگی و موزه مردم‌شناسی نیز تشکیل شده است. یکی از مهمترین معروف ترین قسمت های قلعه چالشتری بخش حاکم نشین است که در این مجموعه باقی مانده است.

حمام خان


اثری تاریخی از سال ۱۲۷۰ هجری قمری درج جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد که به دست «حاج محمدرضا خان» در این شهر بنا گردید و دارای معماری بسیار زیبا و همینطور استحکام بالای می باشد.

سنگ نوشته های مشروطیت (پیر غار)


در مجاورت شهر فارسان در ۳۵ کیلومتری شهرکرد منطقه ای به نام پیرغار وجود دارد که در پیکره های سنگی آن کتیبه ای نوشته شده است که نقش بختیاری‌ها را در انقلاب مشروطه روایت می‌کند. منطقه پیرغار در شهرکرد چشمه های آب زیادی دارد که از دل سنگ ها علو می کنند و از امکانات اقامتی خوبی برخوردار است.

شیر سنگی


از نمادهای مردم بختیار شیر سنگی است که بر روی قبر بزرگان و نامداران این ایل گذاشته می شود. علاوه بر این مجسمه های سنگی این نماد در قالب ها، گلیم و گبه های بختیاری هم دیده می شود.

قلعه دزک


از زیباترین و معروف ترین قلعه هایی که در استان چهار محال بختیاری در شهر کرد قرار دارد و از دوران حکومت قاجار تاکنون در این شهر باقی مانده و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در شهرکرد محسوب می شود. قلعه دزک معماری داخلی شگفت ‌انگیزی دارد و بسیار تماشایی است. جالب است بدانید که «علامه دهخدا» به مدت شش ماه در این قلعه اقامت داشته است و به گفته ایشان نوشتن کتاب «امثال و حکم» در این قلعه به ذهن ‌شان رسیده است.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود


منطقه ی سرسبز دیگری که در شهرکرد می توانید برای گردشگری انتخاب کنید کمربند سبز حاشیه زاینده رود است. این منطقه ی سر سبز فضای سبز بسیار مناسب همراه چشم اندازهای بی نظیری دارد که می تواند سفر شما را برایتان دلچسب تر از قبل بنماید.

قلعه سورک


قلعه ای در روستای سورک به همین نام نیز وجود دارد که در جنوب شرقی شهرکرد قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری در شهرکرد است که از دوران قاجار تاکنون در این شهر باقی مانده است. دستور ساخت این قلعه توسط «نصیرخان» ملقب به «سردار جنگ» داده شد و دارای معماری جالب و درونگرایی می باشد.

پل خراجی


در جنوب روستایی دیگری به نام خراجی پل به همین نام وجود دارد که در فاصله ی ۳۰ کیلومتری شهرکرد بر روی رودخانه کیار قرار گرفته است. قدمت این پل به دوران حکومت صفوی ها باز می گردد و طول آن برابر ۵۴ متر است. تماشای آب خروشان در زیر این پل می تواند حس و حال خوبی به بازدیدکنندگان انتقال دهد.

پل زمان‌ خان سامان


در نزدیکی شهر سامان که در ۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد، پلی تاریخی بر روی رودخانه ی زیبای زاینده رود به نام زمان خان سامان ساخته شده است، این پل به دستور عشایر «زمانخان» در آن زمان نیز ساخته شده است. در حال حاضر کمی ظاهر پل بهم ریخته شده است اما به دلیل قدمت آن نیز بسیار ارزشند است.

تالاب گندمان


آبگیر دیگری که در شهرکرد در حوزه ی آبریز آقبلاغ قرار دارد تالاب گندمان است. این تالاب در فاصله ی نه چندان دوری از تالاب معروف چغاخور قرار دارد و در بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به سمت تالاب چغاخور سرازیر می شود.

چشمه کوهرنگ


برای بازدید از این چشمه زیبا راهی شهرستان کوهرنگ شوید. در دامنه های زرد کوه چشمه کوهرنگ با سرعت بسیار زیادی سرچشمه می گیرد و از راه های پرپیچ و خم می گذرد تا خودش را به دریاچه سد کوهرنگ برساند و از آنجا وارد زاینده رود شود. در اطراف این چشمه چشم اندازهای زیبای طبیعی و عشایری را می بینید که اطراف این دریاچه را برای گذران زندگی انتخاب کرده اند.

غار سراب


غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته دره ای زیبا را پیش بگیرید.در انتهای این مسیر از ماشین پیاده می شوید و تا رسیدن به غار حدود ۱۵ دققیه پیاده روی می کنید. این غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه ها آن را جذاب و تماشایی کرده است. غار موانع طبیعی زیادی دارد برای همین فقط می توانید به حدود ۶۰۰ متر از آن دسترسی داشته باشید. در جای جای دالان طول و دراز غار که در بعضی از قسمت ها ارتفاعش ۱۵ متر است قندیل های زیبایی می بینید.

مسجد جامع شهرکرد


یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد مسجد جامع است که از قرن ۱۳ هجری قمری در این شهر پابرجاست و دارای مساحتی برای با ۲۵۰۰ متر مربع می باشد. این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزئینات و کاشی ‌کاری‌ های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.
advertising