دشت قراویز سرپل ذهاب استان کرمانشاه زیستگاه ویژه آهوی ایرانی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/20
دشت قراویز سرپل ذهاب استان کرمانشاه زیستگاه ویژه آهوی ایرانی

منطقه قراویز سرپل ذهاب دشت آهوان


منطقه قراویز زیستگاه ویژه آهوی ایرانی است. این منطقه روزگاری به دلایل مختلفی همچون جنگ، خشکسالی و شکارچیان در معرض خطر نابودی قرار داشت. ارتفاعات قراویز از مناطق غربی استان کرمانشاه است که محدوده‌ای با وسعت 3هزار و 800هکتار دارد و بخشی از حوزه استحفاظی شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه است نام قراویز برگرفته از روستایی در همین نزدیکی است.
دشت قراویز سرپل ذهاب استان کرمانشاه زیستگاه ویژه آهوی ایرانی
این منطقه در انتهای سال 1380 به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به فهرست مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت و محیط‌زیست کشور اضافه شد. قراویز هرساله میزبان گردشگرانی از داخل و خارج از کشور است ، دیدن زیبایی ها و طبیعت بکر ،این گردشگران را از نقاط دور و نزدیک راهی این منطقه می کند. در روز های گرم آهوان قراویز ارتفاعات را رها کرده و وارد دشت می شوند، و مسافرانی که از این مسیر عبور می کنند زیبایی این منطقه را در خاطرشان ثبت می کنند .

قدمت زیستگاه آهوان این منطقه طبق مستنداتی همچون سنگ‌ نگاره‌های دوره ساسانی طاق‌ بستان و سفرنامه ناصرالدین‌شاه قاجار هنگام سفر به عتبات عالیات و اقامت و عبور از استان کرمانشاه هویداست. جمعیت آهوانی که در این مستندات بیان شده شمار زیادی دارد، در حالی که جنگ ‌ هشت ساله عراق علیه ایران تعداد آنها را اندک و جمعیتشان را پراکنده کرد. هنگامی جنگ تمام شد و سد شهدای گمنام در منطقه ایجاد شد، دوباره این زیبای گریزپا به زیستگاه خود بازگشت. افزایش جمعیت آهوان به ظرفیت زیستگاه بستگی دارد.
advertising