دژ ممد علی ‌خان دزفول دژ طبیعی خوزستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/25
دژ ممد علی ‌خان دزفول دژ طبیعی خوزستان

دژ محمدعلی ‌خان خوزستان


دژ محمدعلی ‌خان (ممدعلی ‌خان) یکی از جاذبه‌های دیدنی و زیبایی است که در فاصله 65 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار دارد.قله آن با ارتفاع 1550 متر به موازات کوه هفت تنان و شانه به شانه آن می‌باشد.دژ محمدعلی خان (علیمردان خان) با داشتن چشمه های پر آب و آبشاری به نام آبشار دژ، مورد توجه طبیعت گردان و علاقه مندان به کوه می باشد.
دژ ممد علی ‌خان دزفول دژ طبیعی خوزستان
در مورد نام این دژ گفته شده در زمان رضا شاه که برنامه سرکوبی خان‌ها وجود داشت محمدعلی خان به این دژ طبیعی که هیچ راه نفوذی نداشت پناه برد و به همین دلیل به این نام مشهور شد.

از گونه های گیاهی این منطقه می توان به درخت بلوط، بادام، جاز و سونبل یا پیاز کوهی نام برد و از گونه های جانوری نیز خرگوش، گرگ، روباه، کبک، تیهو و در مواردی در کنار چشمه ها سمندر امپراتور نیز دیده شده. همچنین یکی از کمیاب ترین بوته های ایران، نوعی « مورد » است که در این منطقه رشد می کند و به همین دلیل است که محیط زیست، قسمت جنوبی طبیعت این کوه را فنس کشیده و محصور کرده است.

مسیر دسترسی


برای رفتن به این دژ و منطقه زیبای اطراف آن در جاده “سردشت” بعد از روستای “گوروی” به سمت جاده فرعی روستای “ابوالحسن” از جاده اصلی منحرف شده و بعد از گذشتن از روستاهای “لب سفید” و “ابوالحسن” این دژ زیبا خودنمایی می‌کند. در دامنه این دژ آبشاری بسیاری زیبا وجود دارد ، همچنین به خاطر گیاهان کمیاب پایین دژ منطقه اطراف آن حفاظت شده است. این منطقه بکر و زیبا فرصتی مناسب برای راهپیمایی گروهی در طبیعت است. همچنین از آذر تا اردیبهشت ماه می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب برای علاقه‌مندان به گردشگری طبیعت باشد.
advertising