تنگه بوچیر شهرستان پارسیان در هرمزگان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/21
تنگه بوچیر شهرستان پارسیان در هرمزگان

چشمه چله بوچیر هرمزگان


تنگ بوچیر منطقه ای بکر و دیدنی است که در استان هرمزگان و شرق شهرستان پارسیان در نزدیکی روستای بوچیر واقع شده است. تنگ بوچیر در موقعیت جغرافیایی N2708 E5334 واقع شده است. تنگ بصورت شکافی در کوه است که برای ورود به آن باید به آب زد. این دره به چشمه چله بوچیر نیز شناخته می شود، منبع تامین کننده آب این دره، چشمه ای است که در انتهای تنگ قرار دارد. عمق آب در بعضی قسمت ها به قدری زیاد است که برای عبور باید به فنون شنا آشنا بود، همچنین در قسمتی از تنگ برای صعود و فرود نیازمند طناب خواهید بود.
تنگه بوچیر شهرستان پارسیان در هرمزگان

دره بوچیر هرمزگان


دمای آب بین10 تا 20 درجه سانتیگراد و در فصول مختلف سال ثابت است. آب ورودی گرم و آب داخل تنگ سرد است. پس اگر آدم سرمایی هستید در این نقاط کمی سردتان خواهد شد ولی پشیمان نشوید، اینجا چالشهای خاص خود را دارد که خاطره ساز است. در انتهای تنگه تصاویر خیره کننده آب چک‌ ها را خواهید دید که نمایی رویایی و بهشتی به این منطقه داده است.

طول تنگ بوچیر از نقطه ورود تا انتهای آبگیر در حدود 1000 متر است. در انتهای تنگ آبگیر چشمه ای را می بینیم که عمق آن در حدود 35 متر است همچنین در انتها تصاویر خیره کننده آب چکه ها را خواهید دید که نمایی رویایی و بهشتی به این منطقه داده است.

آنچه باعث جذابیت این منطقه شده، عبور کردن از تنگ های عمیق پر آب بدون داشتن جای استراحت است که شرط عبور از آن این است که شناگر خوبی باشید یا از جلیقه یا تیوپ استفاده نمایید تا بتوانید این مسیر پر پیچ و خم را پشت سر بگذارید، البته با قایق های بادی نیز میتوان رفت اما شنا کردن لذت خاص خود را دارد. شنا کردن در این تنگ ها البته برای کسانی که به خوبی با شنا کردن آشنا هستند جذاب و لذت بخش است.

مسیر دسترسی


دسترسی به تنگ بوچیر از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی)، روستای بوچیر و سپس جاده خاکی به طول 5 کیلومتر تا ورودی تنگ امکانپذیر است و بعد به دهانه تنگ میرسید که حدود 800 متر ابتدایی آب نسبتا عمیق است و برای عبور از آن باید شنا کرد، در ادامه به دهانه تنگ میرسید که تا انتهایش حدود هزارمتر راه دارید. برای دسترسی به این تنگ می بایست از عسلو به طرف بندرعباس حرکت کرد. از روستای بوچیر تا تنگه 20 دقیقه جاده خاکی را باید طی کرد تا به ابتدای دره رسید. این دره طولانی است و از پایین تا اواسط را می توان طی کرد اما در اواسط دره آبشار ادامه مسیر تنگ را قطع کرده است. در بعضی از نقاط تنگ، فقط امکان عبور یک نفر وجود دارد. این منطقه تا مرکز شهر یک ساعت فاصله دارد.
advertising