پارک ملی دز در خوزستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/17
پارک ملی دز در خوزستان

پارک ملی دز میانرود خوزستان


پارک ملی دز یکی از پارک‌های ملی ایران است که در شمال استان خوزستان و در محدوده شهر میانرود از توابع شهرستان دزفول واقع است. پارک ملی دز توسط منطقه حفاظت شده دز از شمال و جنوب احاطه گردیده است. جنگل دز با طول حدود ۱۵۰ كيلومتر از سردار آباد دزفول شروع و در امتداد رودخانه دز به طرف جنوب تا عنافچه نزديك اهواز امتداد دارد (در بیست كيلومتري شرق جاده ترانزيتي اهواز-شوش). این منطقه از شمال به هفت تپه، از شرق به شوشتر، از غرب به حسین آباد شوش مرتبط است. وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبا نظیر رودخانه، تالاب، این منطقه را به یکی از چشم اندازهای مهم استان خوزستان بویژه از لحاظ پرنده نگری تبدیل نموده است.
پارک ملی دز در خوزستان

پوشش گیاهی


دز شامل انواع خاصي از جنگل هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري است كه رودخانه دائمي دز را در بر گرفته است. اين جنگل ها بازمانده جنگل هايي است كه در جلگه هاي جنوبي سلسله جبال زاگرس روئيده و تاكشورهاي عراق، سوريه و لبنان كشيده شده است. انواع درختان و درختچه ها و گونه هاي بوته اي شامل سريم، جاز، لگجي، تمشك، استبرق، يونجه، شبدر، جو وحشي و... در این منطقه رشد می کنند.

گونه های شاخص جانوری


شاخص ترین گونه جانوری این منطقه گوزن زرد است که البته سالهاست مورد مستندی از وجود گوزن زرد در این منطقه گزارش نشده است ولی مواردی غیر مستند از مشاهداه این گونه توسط افراد محلی گزارش شده است.

پروژه احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش میانرود دزفول از سال 1387 با انتقال 21 راس گوزن زرد از جزیره اشک دریاچه ارومیه آغاز و بر اساس آخرین سرشماری در سال 1394 تعداد 40 راس گوزن زرد در این سایت شمارش گردیده است.

سایر گونه های جانوری منطقه عبارتند از: گراز، گرگ، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، خارپشت، روباه و انواع پرندگان مهاجر و بومی
advertising