تنگ هایقر فیروز آباد فارس همزاد دره گرند کنیون ایالت آریزونای آمریکا

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/12/23
تنگ هایقر فیروز آباد فارس همزاد دره گرند کنیون ایالت آریزونای آمریکا

دره هایقر از معروف ترین گرند کانیون های ایران


استان فارس یکی از استان‌های دارای سابقه تاریخی در ایران است. این استان جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی کم‌ نظیری دارد. زیبایی‌های جاذبه‌های این منطقه از کشور برای کسانی که آن را از نزدیک دیده‌اند، قابل درک و توصیف‌ناشدنی است. یکی از زیبایی‌های طبیعی این استان دره تنگ هایقر در فیروزآباد است که به دلیل زیبایی و خاص بودن آن طبیعت‌گردان و دوست‌داران شگفتی‌های طبیعی را به سمت خود می‌کشاند.

تنگ هایقر این جاذبه زیبا و چشم‌نواز شباهت بسیار زیادی به دره گرند کنیون در ایالت آریزونای آمریکا دارد. زیبایی و شگفت‌انگیز بودن این دره در آمریکا، گردشگران زیادی را از سراسر دنیا برای دیدن آن جذب می‌کند. این در حالیست که در ایران ما تنگ هایقر در فیروزآباد همان گرند کنیون است و با دیدن آن می‌توان شاهد شگفتی‌های طبیعت ایران بود.
تنگ هایقر فیروز آباد فارس همزاد دره گرند کنیون ایالت آریزونای آمریکا

زیبای های تنگ هایقر


طول این تنگه حدود 8 متر است و رودخانه قره آج و فیروز آباد در بستر آن جریان دارد. این رودخانه پس از پیچ و خم‌های بسیار با نام «مند» به خلیج فارس می‌ریزد. تنگ هایقر حاصل پویایی عملکرد زمین در این بخش از کوه‌های زاگرس است که سبب ایجاد طاقدیس‌ در این منطقه شده است. این تنگه یک برش از پهنای طاقدیس است که فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف‌تر کرده است. تنگ هایقر دارای دیواره‌های بلندی است و آب رودخانه قره‌آج در ته دره جریان دارد. این دره از نوعی پوشش‌های گیاهی در اطراف خود برخوردار است و همین سبزه‌های کم قد، زیبایی آن را چندین برابر کرده‌اند. علاوه بر این، دیواره‌های صخره‌ای دره در اثر فرسایش، حالت پلکانی بسیار ریزی را به خود داده‌اند که بر زیبایی دیواره‌های تنگ افزوده است.

تنگ هایقر با پستی و بلندی‌های عجیب، دارای صخره‌هایی بلند است که عمق آ‌ن‌ها به 450 متر می‌رسد. آنچه سبب هیجان و شگفت‌انگیزی این دره است، عمق زیاد آن است. تصویر ته این تنگ، وقتی بر بالای آن ایستاده باشید، دارای چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و هیجانی است. عمق این تنگه آن را به منطقه‌ای جذاب برای ماجراجویان حرفه‌ای تبدیل کرده است. لذت قرار گرفتن بر فراز تنگ هایقر را پیچیدن صدای آواز پرندگان و چلچله‌ها و پژواک آن‌ها در گوش انسان و تماشای چشم‌انداز اطراف، رویایی و غیرقابل توصیف می‌کند.

دره هایقر همنشین عشایر قشقایی


این دره و تنگ زیبا علاوه بر اینکه یک جاذبه طبیعی بکر است، صحنه‌هایی تاریخی را نیز به خود دیده است. همنشینی با عشایر قشقایی که در نزدیکی دره هایقر قرار دارند و گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها مشخص می‌کند که تنگ هایقر در رویارویی بین عشایر و نیروهای انگلیسی شاهد ماجراهایی بوده است. گویا همین دره با ساختار طبیعی‌اش کمکی بوده به عشایر قشقایی تا اینکه بتوانند در برابر نیروهای انگلیسی مقاومت کرده و آن‌ها را شکست دهند. یکی از جاذبه‌هایی که می‌توان در بازدید از دره هایقر مشاهده کرد، همنشینی با عشایر ترک قشقایی و همصحبتی با آنان و آشنایی با فرهنگ عشایر این منطقه است.

تفریح در دره هایقر


با توجه به این که می توان ساعت های بر ارتفاعات این دره با عظمت نشست و طبیعت بی نظیر آن را نظاره کرد شما می توانید فعالیت های دیگری هم در دره ی هایقر داشته باشید، که آنها عبارت هستند از:

کوهنوردی


عبور از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه ی هایقر، نیاز به داشتن راهنما و تجهیزات کامل دارد و رسیدن به پایین دره به مدت 2 ساعت به طول می انجامد. پس برای علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی رفتن به درون دره و بیرون آمدن از آن می تواند جالب باشد. در زمان فرود به درون دره و خروج صبر، آرامش و رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید.

تفریحات آبی


یکی دیگر از تفریحاتی که در دره هایقر امکان پذیر است قایق سواری و تنگه پیمایی است. اما باید توجه داشته باشید که حتما همراه با گروه های گردشگری که تجهیزات لازم و کافی را دارند به آب بروید، تا مشکلی برایتان پیش نیاید. هنگام عبور از دره با عبور از میان آب های خنک که در دره هایقر جاری است حس بی نظیری برایتان به وجود می آید با کمی نشستن و غرق شدن در طبیعت زیبای اطراف می توانید انرژی بی نظیر از این منطقه دریافت کنید.

بهترین فصل سفر


استان فارس با توجه به اقلیم گرم و خشکی که دارد تقریبا در تمام فصول سال امکان سفر به آن مهیا است. اما در اوخر زمستان و اوایل فصل بهار تنگه هایقر شرایط مساعدتری برای سفر خواهد داشت. در فصل بهار هایقر از نظر زیبایی پوشش گیاهی بی نظیر می شود، و در فصل تابستان بهترین شرایط برای تفریحات آبی را دارا میباشد. پس حتی امکان در ماه های بین این دو فصل سفر خود را برنامه ریزی نمایید.

مسیر دسترسی


برای دسترسی به این تنگ از سمت شیراز، ۱۵۰ کیلومتر تا فیروزآباد فاصله است که باید طی شود؛ پس از آن ۴۰ کیلومتر هم باید از فیروزآباد گذشت تا به تنگ هایقر رسید.
advertising