دریاچه های آتشفشانی کلیموتو در اندونزی آبرنگ دریاچه ها

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/12/23
دریاچه های آتشفشانی کلیموتو در اندونزی آبرنگ دریاچه ها

دریاچه های کلیموتو از عجایب جهان


کلیموتو، آتشفشانی کوچک اما معروف در قلب جزیره فلورنس اندونزی است. این کوه در نزدیکی شهر کوچک مونی قرار گرفته و دلیل معروف بودنش این است که در قله اش درست در دهانه آتشفشان، سه دریاچه قرار دارد که رنگ آن ها تغییر می کنند. با اینکه این دریاچه ها در یک قله و در کنار هم قرار دارند اما رنگ آن ها مستقل از یکدیگر عوض می شود. رنگ های خاص این دریاچه ها و مه ای که همیشه در اطراف این آتشفشان قرار دارد به کوه کلیموتو ویژگی ای ماورای طبیعی داده است. این سه دریاچه ی فوق العاده زیبا حدودا 1292 میلیون متر مکعب آب را در خود جا داده اند؛ آب هایی منحصر به فرد، دیدنی و رنگارنگ.

آب این دریاچه ها دارای مواد معدنی گوناگونی می باشد تا اندازه ای که با کمی نزدیک شدن به آن ها بوی گوگرد را احساس می کنید. وجود گوگرد و گازهای گوگردی باعث پژمرده شدن گل و گیاهان در دورتا دور دریاچه ها شده است، به طوری که تا فاصله ی چند متری از دهانه ی دریاچه ها گیاهی به چشم نمی خورد اما باز هم منظره ی اطراف این سه دریاچه بسیار زیبا و دل انگیز است.مردمان محلی شهر مونی این سه دریاچه را مرموز، دارای نیروهای بسیار قوی طبیعی و گاهی افسون شده می دانند و ارزش خاصی برای دریاچه های کلیموتو قائل اند.
دریاچه های آتشفشانی کلیموتو در اندونزی آبرنگ دریاچه ها
این دریاچه بخشی از پارک ملی کلیموتو و از نمونه های منحصربفرد جهان است. پارک ملی کلیموتو در بین 6 پارک ملی ای که در جزایر اطراف قرار دارند کوچکترین پارک است اما حالا که می دانید یکی از تماشایی ترین شگفتی های طبیعت در این پارک ملی وجود دارد دیگر کوچکی آن برای شما چندان اهمیت ندارد. اسم هر سه دریاچه، کلیموتو به معنی دریاچه جوشان است و هر کدام از آن ها رنگ خاص خود را دارند. اگر به دیدن این دریاچه ها بروید هیچ وقت نمی توانید حدس بزنید که آن ها در زمانی مشخص چه رنگی را به خود می گیرند. بعضی وقت ها رنگ این سه آبی، سبز و سیاه است و در زمانی دیگر به رنگ سفید، قرمز و آبی در می آیند.

علت تغییر رنگ دریاچه های کلیموتو


در حقیقت به دلیل مخلوط شدن مواد معدنی موجود در آب دریاچه ها با گاز های محیط و گازهای آتشفشانی این تغییر صورت می گیرد و هیچ نظمی هم در زمان تغییر رنگ ها ندارد. حتی مطالعات نشان داده فصل های مختلف هم تاثیری در این تغییرات ندارند. این دریاچه ها دارای موادی مثل سولفات کلرید، دی اکسید گوگرد، کلرید هیدروژن،سولفید، دی اکسید کربن و آب هایی اسیدی است.
برای آخرین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی دانشمندان واکنش های شیمیایی این دریاچه ها را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند در طی این سال رنگ آب دریاچه ها ۶ بار تغییر کرده است و تابع هیچ نظم و ترتیبی هم نبود.

غربی ترین دریاچه


دو دریاچه کاملا در کنار هم و یکی با فاصله از آن دو قرار گرفته است. این غربی ترین دریاچه را با نام ( Tiwu Ata Mbupu ) می شناسند و در اغلب اوقات سال به رنگ آبی نیلگون دیده می شود. مردمان محلی این دریاچه را نمادی از روح مردگانشان می دانند و گمان می کنند که با تغییر حال مردگانشان رنگ دریاچه ها هم دگرگون می شوند، حتی می گویند اگر فردی دروغگو در کنار دریاچه ها ظاهر شود رنگ دریاچه تیره می شود.

شرقی ترین دریاچه


شرقی ترین دریاچه ( Tiwu Ko’o Fai Nuwa Muri ) نام دارد که در بیشتر ایام سال به رنگ سبز دیده می شود. مردمان محلی این دریاچه را سمبل مردان جوان به همراه چندین دوشیزه می دانند.
دو دریاچه تقریبا به هم متصل هستند و تنها با یک دیوار باریک از هم جدا شده اند که احتمالا به دلیل رانش زمین به وجود آمده است، ارتفاع این دیوار چیزی حدود 50 تا 150 متر است و با شیبی 70 درجه دو دریاچه را به هم متصل کرده است.

دریاچه میانی


در فاصله ی 1.5 کیلومتری از غربی ترین دریاچه، دریاچه ی دیگری قرار دارد که آن را ( Tiwu Ata Polo ) می نامند. اگر به اندونزی و کلیموتو بروید می توانید دریاچه ی میانی را به رنگ قرمز، نارنجی، قهوه ای ببینید اما اگر کمی خوش شانس تر باشید شاید در زمان سفر شما سبز یا آبی شده باشد. البته این دریاچه ی قرمز رنگ و آتشین بیشتر با نام دریاچه ی افسون شده شناخته می شود.
advertising