آبشار دودوزن شهرستان شفت از زیباترین آبشارهای گیلان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/24
آبشار دودوزن شهرستان شفت از زیباترین آبشارهای گیلان

آبشار دودوزن خرم کش گیلان


آبشار دودوزن در فاصله ی 24 کیلومتری از شهرستان شفت و منطقه ی خرم کش شفت قرار گرفته است. این آبشار درون یک جنگل واقع شده و یکی از زیباترین آبشارهای گیلان محسوب می شود. منطقه ی آبشار دودوزن در ناحیه کوهستانی سیاهمزکی است و دارای پوشش جنگلی انبوه، چشمه های آب، رودخانه پر آب و خروشان و همچنین آب و هوای خنک و فوق العاده را شامل می شود. مسیر این روستا بسیار آباد و پر رونق است و مغازه های زیادی جهت خریدهای روزانه وجود دارد. چندین رستوران محلی و همینطور قهوه خانه نیز وجود دارد که اگر خواستید در کنار این آبشار بمانید از لحاظ تامین خورد و خوراک مورد نظرتان همه چیز محیا است. در ایام تعطیل و آخر هفته این منطقه پر از مسافر است.
آبشار دودوزن شهرستان شفت از زیباترین آبشارهای گیلان

وجه تسمیه آبشار دود وزن


نام آبشار دودوَزَن از جلوه آن در روزهای بارانی مه آلود حکایت دارد. در زمان بارش باران به دلیل افزایش میزان آبِ آبشار، شدت جوش و خروش آن بیشتر و در اثر شدت برخورد با آب حوضچه مقداری از آب نیز به سمت بالا پرتاب می شود. مه نیز به این طبیعت اضافه شده و گویی دودی سفید، کل آبشار را در بر می گیرد به طوری که حوضچه پای آن دیده نمی شود.

تفریحات آبشار دودوزن خرمکش


در منطقه ی آبشار دودوزن خرمکش آنچنان تفریحات هیجان انگیزی مثل تفریحاتی که در جنگل گیسوم می توانید داشته باشید وجود ندارد، و بهترین کاری که می توانید در این منطقه انجام دهید لذت بردن از صدای خروش آب در رودخانه و سرازیر شدن آب از آبشار به چشمه ای که در پای خود دارد. اما در سفر به آبشار دودوزن می توانید از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید.

آب بازی


اگر اهل شیطنت های کوچک باشید می توانید یک آب تنی بی نظیر به همراه دوستان در منطقه آبشار دودوزن داشته باشید. پیشنهاد می کنیم حتما هنگام سفر به این منطقه چند دست لباس همراه خودتان ببرید تا بتوانید با خیال راحت تن به آب بزنید. رفتن به نزدیکی دیواره آبشار گرچه کمی خطرناک است اما لذت خاص خود را دارد. اگر کفش و قدرت بدنی مناسب دارید رفتن به کنار دیواره آبشار را تجربه کنید. همچنین می توانید در حوضچه ای که پایین آبشار تشکیل شده شیرجه بزنید و لحظات به یاد ماندنی را تجربه کنید. اما لازم به ذکر است که بدانید در کیف این حوضچه ممکن است سنگ های تیز وجود داشته باشند پس حتما با کفش به آب بروید.

عبور از پل چوبی


یکی از قسمت های جالب توجه در محوطه آبشار وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از عرض رودخانه را برای تان فراهم می کند. می توانید روی این پل بایستید و از تماشای آبشار از نمایی متفاوت لذت ببرید.

فرود از آبشار


اگر به دنبال هیجان های غیر قابل وصف هم هستید می توانی از بالای آبشار سقوط آزاد را که تجربه ی هیجان انگیزی است تجربه نمایید. البته برای این کار باید تجربه لازم را داشته باشید و ابزار و وسایل مورد نیاز را همراه تان ببرید.

پیک نیک و عکاسی در کنار آبشار دودوزن


بهترین کاری که می توانید در این منطقه انجام دهید و خطری هم شما را دنبال نمی کند برپا کردن پیک نیک و نشتن در کنار همسفرتان است و با این کار می توانید روزی بسیار خاطره انگیز را برای خودتان رقم بزنید. طبیعت پیرامون آبشار، دارای مناظر بسیار چشم نوازی است که شما را به ثبت تصاویر ترغیب می کند. پس در صورت آشنایی با اصول عکاسی از آبشار می توانید تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کنید.

بهترین زمان سفر


اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمانی که می توانید زیبایی های آن به طور کامل ببنید بهار و تابستان است. چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی را شامل می شود. البته در پاییز هم این منطقه زیبایی های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن خود می کند. اما در فصل زمستان یخ زدگی و پوشش سپید برف نیز در زمستان مهمان منطقه می شود و شرایط برای سفر کمی سخت می شود اگر اهل طبیعت گردی حرفه ای هستید زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید در غیر اینصورت پیشنهاد نمی شود.

مسیر دسترسی


آبشار دودوزن در فاصله 24 کیلومتری از شفت و در منطقه خرم کش شفت قرار دارد. برای رسیدن به آبشار به سوی شهرستان شفت بروید و از طریق جاده شفت از مرکز این شهرستان عبور کنید. با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در مسیر آبشار قرار می گیرید و از کنار روستاها ی مسیر می گذرید. دو کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را می بینید و پس از 700 متر دورشدن از آن تابلویی را می بینید که نشان می دهد ۸۰۰ متر با آبشار فاصله دارید، کافی است 300 متر دیگر را با اتومبیل طی کنید تا مسیر آسفالته به پایان برسد. حالا به پاهای تان تکیه کنید و قدم در مسیر سنگفرش شده بگذارید تا به آبشار برسید.
در انتهای مسیر آسفالته متوجه پلی مابین مسیر خاکی و ماشین رو و مال رو می شویم. تابلویی وجود دارد که به ما نشان می دهد بقیه مسیر تا پای آبشار درحال ساخت و بازسازی است و در آینده دسترسی به پای آبشار را با اتومبیل ممکن می کند.

در پایان مسیر آسفالته مغازه ای برای خرید خوراکی و رفع برخی نیازها وجود دارد. قبل از ورود به مسیر سنگفرش لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید تا به مشکل بر نخورید. کسانی که قصد سفر به قلعه رودخان را دارند بهتر است برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنند که در مسیر بازگشت از قلعه رودخان، ۱۲ کیلومتر مانده به فومن، با دیدن تابلو به سمت شفت، وارد فرعی آسفالت شده و بعد از طی 3 کیلومتر به میدان نصیرمحله و ابتدای جاده سیاهمزگی و خرمکش برسند. از میدان نصیرمحله تا روستای خرّم (محل آبشار) دقیقا 17 و نیم کیلومتر فاصله است.
advertising