معرفی آگامای صخره ای سیاه

گردشگریحیات وحش

- 98/07/29
معرفی آگامای صخره ای سیاه

مشخصات آگامای صخره ای سیاه:


فلسهای قسمت میانی بدن بیش از 150 عدد است. فلسهای خاردار در پهلو ها مشاهده نمی شود. دم به صورت چند بخش، که هر بخش دارای 2 تا 4 حلقه است. رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای با خالهی تیره در سرتاسر بدن.

پراکندگی جهانی آگامای صخره ای سیاه:


پراکندگی این آگاما از جنوب ایران تا شمال شرقی پنجاب در پاکستان است. این آگاما نخستین بار در سال 1874 توسط بلنفورد از سامان دشت در مرز ایران و پاکستان نمونه گیری شد. اندرسون (1999) پراکندگی این نمونه را در سرتاسر ساحل مکران از خلیج گواتر تا جاسک اعلام کرد. این مطلب با نمونه های دیده شده در این مناطق تطابق دارد. نمونه هایی از این آگاما در منطقه حفاظت شده گاندو و 9 کیلومتری شمال روستای تیس مشاهده شده است.

اندازه آگامای صخره ای سیاه:


اندازه بدن بزرگ، فلس ها پوشیده از برآمدگی های خار مانند که در ناحیه سر به شدت کاهش می یابد. دارای دم بلند.

عادات و رفتار آگامای صخره ای سیاه:


در گرمترین ساعات روز فعالیت می كنند. اغلب در بلندترین مكان نظیر روی صخره‌ها، بر آمدگی ها طوری می نشینند كه تا محدوده زیادی را برای یافتن شكار زیر نظر داشته باشند. رژیم گوشتخواری و گیاه خواری دارند، از حشرات و لارو آنها، عنكبوتیان و نیز دیگر مهره دارانی كه بتوانند آنها را شكار كنند و از پای در آورند تغذیه می كنند. اكثراً در همان محلی كه به عنوان مخفیگاه انتخاب می كنند، مثل زیر سنگهای بزرگ، شكاف صخره‌ها و دیوارها، حفره‌ها و سنگ چینها تخم گذاری می كنند. ممكن است تعداد زیادی تخم مربوط به چندین آگاما در یك جا دیده شود.
advertising