مشخصات دارکوب سبز شکم پولکی

گردشگریحیات وحش

- 98/04/24
مشخصات دارکوب سبز شکم پولکی

مشخصات دارکوب سبز راه راه


دارکوب سبز راه راه یا دارکوب سبز شکم پولکی (Scaly Bellied Woodpecker) که نام علمی آن Picus Squamatus می بشد ۳۴ سانتیمتر طول دارد و شبیه دارکوب سبز و اندکی بزرگتر از آن است و به واسطه ی پرهای پولک مانند سیاه و سفید زیرتنه، که از قسمت پایین سینه تا پرهای پوششی زیر دم را پوشانده است، شناخته می شود. منقار سبز خاکستری کمرنگ با خط ابرویی سفید، لکه ی سیاهی د رصورت که به خط چشمی سیاه منتهی می شود. و سبیل سیاه خالدار دیده می شود. تارک، در پرنده ی نر، قرمز و در پرنده ی ماده سیاه است. در پرواز دمگاه بسیار سبز دیده شده و رگه های کمرنگ روی دم آشکارتر می شود. پرنده ی جوان شبیه پرندهی بالغ است و پرهای پولک مانندی تا بالای سینه اش را در بر می گیرد. اغلب روی زمین در حال تغذیه کرده است.
این پرنده نسبتا پر سر و صداست و صدایش شبیه شاهین ها تکرار«کوویک- کوویک- کوویک» یا «پی کوک»و یا «کی ک» شنیده می شود. همچنین در هنگام نشستن صدایی شبیه «که لوه- کوک» دارد.
مشخصات دارکوب سبز شکم پولکی

زیستگاه دارکوب سبز شکم پولکی


این پرنده در جنگل های تنک با زمین های کشاورزی باز ، بیشه زار، باغ ها و درختان سوزنی برگ تا ارتفاغ ۳۰۰۰ متر به سر می برد. در ایران، در سال های اخیر نشانه ای از این پرنده به دست نیامده است، اما احتمالا د رمناطق شمال شرقی تولید مثل می کند.
advertising