دلفین راه راه

گردشگریحیات وحش

- 98/02/27
دلفین راه راه

مشخصات دلفین راه راه


دلفین راه راه ( Striped Dolphin) که نام علمی آن Stenella coeruleoalba می باشد شباهت زیادی به دلفین معمولی دارد. پوزه‌دراز و استوانه‌ای‌شكل است. رنگ پوزه و پشت خاكستری، زیر گلو و سینه سفید است. طول بدن حدود 5/2 متر. وزن حدود 150 تا 160 كیلوگرم. قطر دندان‌ها حدود 3 میلی‌متر و تعداد آنها در هر نیمه‌ی آرواره بین 39 تا 55 عدد است.
در هر طرف بدن دو نوار باریك به رنگ سیاه وجود دارد. این نوارها ابتدا به‌صورت یك نوار از ناحیه پوزه به‌طرف چشم‌ها كشیده شده، سپس منشعب می‌شود. یك نوار به باله‌ی سینه‌ای و نوار دیگر كه نوار پهلویی نامیده می‌شود در امتداد پهلو تا ناحیه مخرج ادامه می‌یابد. گاهی اوقات یك نوار كوتاه از نوار پهلویی به سمت پایین منشعب می‌گردد. در این دلفین یك ناحیه سفید تا خاكستری روشن در اطراف شانه‌ها وجود دارد كه به طرف باله‌ی پشتی ادامه یافته و رنگ سیاه پشت را قطع می‌كند. به‌صورت اجتماعی در دسته‌های بزرگی كه تعداد آنها ممكن است از 100 دلفین تجاوز كند مشاهده می‌شود.
دلفین راه راه

زیستگاه دلفین راه راه


در ایران دریای عمان. در آبان‌ماه سال 1386 در ساحل روستای كوه مبارك واقع در 70 كیلومتری غرب شهرستان جاسك تعداد 73 عدد از این دلفین مشاهده و تعیین هویت گردید. این دلفین‌ها به‌صورت دسته‌جمعی به ساحل آمده و همگی تلف شده بودند. یك دلفین جوان كه هنوز زنده بود به دریا منتقل گردید ولی این دلفین مجدداً به ساحل آمد و در كنار بقیه جان سپرد. علت این مرگ دسته‌جمعی هنوز به‌درستی مشخص نشده است. دلفین راه راه در آب‌ های معتدل و گرم جهان زیست می کند.
advertising