معرفی شنگ

گردشگریحیات وحش

- 97/12/10
معرفی شنگ

مشخصات ظاهری شنگ


شنگ ( European Otter ) یا سمور آبی یا سگ آبی که نام علمی آن Lutra lutra می باشد جثه بزرگ و استوانه‌ای شکل، پوزه پهن با سبیل‌های بلند و کلفت، گوش‌ها و چشم‌های کوچک دارد، دم بلند و لوله‌ای شکل است که در قاعده پهن و کلفت می‌شود. دست و پا کوتاه‌اند و در بین انگشتان پرده‌ای وجود دارد موها نرم و انبوه، به رنگ قهوه‌ای تا قهوه‌ای متمایل به خاکستری، زیر چانه و گلو سفید است. طول سر و تنه 62 تا 83 سانتی‌متر، دم 36 تا 55 سانتی‌متر، ارتفاع 30 سانتی‌متر، وزن 5 تا 15 کیلوگرم می باشد.
معرفی شنگ
از جانوران آبزی نظیر ماهی، قورباغه، خرچنگ، پستانداران کوچک نظیر ول آبزی، پرندگان آبزی به خصوص چنگر، مرغابی، تخم و جوجه پرندگان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می‌کند. غذا را با دهان می‌گیرد. آثار مدفوع و باقی مانده مواد غذایی که در مناطق مشخصی از مسیر رودخانه‌ها و نهرها مشاهده می‌شود، نشانه وجود این حیوان در منطقه است. در داخل مدفوع که بوی ماهی می‌دهد معمولاً استخوان‌های ماهی وجود دارد.

زیستگاه شنگ


اطراف رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌های آبیاری، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و استخرهای پرورش ماهی با پوشش گیاهی مناسب زیستگاه شنگ می باشد.در ایران از مناطق سیستان تا شمال خراسان، مازندران تا آذربایجان، کردستان تا خوزستان، فارس، چهارمحال، اصفهان و تهران می باشد.اروپا، شمال آفریقا، آسیا نیز زیستگاه شنگ می باشد
advertising