آشنایی با سیاره مریخ

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/09/16
آشنایی با سیاره مریخ

اطلاعاتی درباره سیاره مریخ


مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی از خورشید است.
این سیاره به غیر از مریخ به نام سیاره سرخ هم نامیده می‌شود که دلیل آن سطح قرمز آن است. 
مریخ یک سیاره صخره ای با اتمسفری نازک است. سطح …
مریخ یک سیاره صخره ای با اتمسفری نازک است. سطح این سیاره دارای اطلاعات زمین‌شناختی مشابهی به کره زمین و قمر آن، ماه است از قبیل آتش‌فشان، صحرا، دره،‌ کوه. این سیاره دارای مرتفع‌ترین بلندی منظومه شمسی است: کوه الیمپیوس با ۲۸ کیلومتر ارتفاع، معادل سه‌برابر ارتفاع کوه اورست.
بزرگ‌ترین تنگه (کنیون) منظومه شمسی هم با نام والس مراینر در این سیاره قرار دارد. علاوه بر این تشابهات زمین‌شناختی بازه‌های زمانی چرخشی و دوره‌های فصلی این سیاره هم شبیه به وضعیت به وجود امده در زمین است.
تا پیش از اعزام مراینر ۴ به مریخ، گمان می‌رفت که آب به حالت مایع در سطح این سیاره قرار دارد. این نظریه بر پایه تغییرات دوره‌ای در تاریک و روشن بودن رنگ لکه‌های موجود در سطح مریخ ارائه شده بود.
در آن هنگام گمان می‌رفت که تاریک و روشن بودن سطح مریخ به علت وجود دریاها و قاره‌ها است.
برخی دیگر فکر می کنند که این روشن و تاریک بودن رنگ سطح مریخ به علت وجود کانال‌های انقال آب است. بعد‌ها مشخص شد این خطور اصلا وجود خارجی ندارند و دلیل دیدن آن‌ها خطای دید اعلام شد. با همه این‌ها، مریخ هنوز پس از زمین محتمل‌ترین سیاره برای داشتن آب و حتی حیات به شمار می‌رود.
مریخ دو قمر دارد، فوبوس و دیموس که بسیار کوچک هستند و شکل فضایی نامتقارنی دارند. مریخ با چشم غیرمسلح از سطح کره زمین مشاهده می‌شود.

advertising