آشنایی با بهترین اپلیکیشن های استریم و ساخت پادکست

علمی و تکنولوژینرم افزار

- 99/04/31
آشنایی با بهترین اپلیکیشن های استریم و ساخت پادکستپادکست‌ها جنسی متفاوت و جذابی از محتوا هستند که این روزها تعدادشان بیشتر شده و استقبال خیلی خوبی از آن‌ها می‌شود. طی ۱۵ سال اخیر، پادکست‌ها فرم و شکل خود را پیدا کردند و به خاطر ماهیتشان که راحتی زیادی برای مخاطبانی دارند که به‌دنبال محتوای به‌خصوصی می‌گردند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. طبق آمار و تحلیلی که به دست آمده، ۱۱ درصد شنوندگان پادکست، شاغلینی هستند که این کار روش بسیار خوبی برای خروج از روتین روزانه کاری است. پادکست‌ها از سال ۲۰۰۵ تا به امروز بسیار جدی گرفته‌ شده‌اند و در ابتدا تعداد انگشت‌شماری پادکست یا حداقل پادکست جذاب وجود داشت که به مرور، تعداد این پادکست‌ها بیشتر شد و امروز حدود یک میلیون برند پادکست مختلف وجود دارد و حدود ۳۰۰ میلیون قسمت پادکست در سطح فضای مجازی یافت می‌شود.

پادکست‌ها به چند دلیل جذابیت زیادی دارند: ۱. پادکست‌ها مانند یک راوی قصه عمل می‌کنند و انسان‌ها شنیدن قصه و داستان را خیلی دوست دارند؛ ۲. با اینکه تماشای ویدئو برای خیلی‌ها جذابیت بیشتری دارد، اما پادکست این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کند تا قوه تخیل خود را به کار بیندازد و از شنیدن پادکست لذت ببرد؛ ۳. گوش دادن به پادکست بسیار راحت است و حین انجام هر کار دیگری می‌توانید موضوعات موردعلاقه خود را در قالب پادکست دنبال کنید؛ ۴. دنیای پادکست تمامی ندارد؛ چه مباحث تخصصی یا مباحث عمومی، همیشه پادکست خوب و کاملی برای آن‌ها پیدا می‌شود که می‌توانید تا ساعت‌ها خود را غرق آن‌ها کنید؛ ۵. پادکست درکنار سرگرم‌کننده بودن، می‌تواند فرم رسانه‌ای داشته باشد و چندین دلیل دیگر. حالا اگر به این فرم از محتوا علاقه دارید،‌ قطعا دوست دارید که بستر مناسبی پیدا کنید که پادکست‌های خوب را ازطریق آن پیدا و گوش کنید. البته شاید شما موضوع جذابی در ذهن خود دارید و می‌خواهید پادکست شخصی خودتان را تولید کنید. در این مطلب بهترین اپلیکیشن‌ها برای استریم و ساختن پادکست را معرفی خواهیم کرد.

اپلیکیشن ساخت پادکست


برای ساخت پادکست، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد و کار کردن با این اپ‌ها کاملا بستگی به‌راحتی شما با رابط کاربری و ویژگی‌های آن نرم‌افزار دارد.


اپلیکیشن Anchor


برای کسانی که دوست دارند با گوشی هوشمند خودشان به‌راحتی پادکست بسازند، اپلیکیشن انکر می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای را برای کاربران موبایلی فراهم می‌کند تا با لمس چند گزینه بتوانید پادکست خود را ضبط،‌ تدوین و منتشر کنید. البته باید اشاره کرد که Anchor بیش از آنکه یک اپلیکیشن ساده باشد، یکی از بهترین پلتفرم‌های انتشار پادکست است. با ساخت و انتشار پادکست داخل پلتفرم انکر، می‌توانید با گذاشتن تبلیغات در پادکست خود درآمدزایی کنید. اپلیکیشن انکر به شما کمک می‌کند تا بتوانید پادکست‌های خود را در بسترهای مختلف دیگر آپلود و منتشر کنید. برنامه Anchor را هم‌اکنون می‌توانید برای اندروید و iOS دانلود کنید.

اپلیکیشن Speaker Studio


اسپیکر استودیو یکی از بهترین اپلیکیشن‌های گوشی برای ساخت پادکست است؛ البته در حالتی که بخواهید پادکست‌های ۱۵ دقیقه‌ای بسازید. شاید تنها مشکل برنامه اسپیکر استودیو محدودیت مدت زمان تولید پادکست یعنی ۱۵ دقیقه باشد. اسپیکر استودیو قابلیت ویرایش کامل اطلاعات فایل صوتی را به شما می‌‌دهد و می‌توانید برای فایل صوتی خود عنوان، توضیحات، عکس کاور و نام هنرمند را وارد کنید. پس اگر فکر می‌کنید که موقعیت مناسبی برای ضبط کردن یک پادکست ۱۵ دقیقه‌ای دارید، مطمئن باشید که اپلیکیشن اسپیکر استودیو می‌‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای شما باشد. این اپلیکیشن، قابلیت اشتراک‌گذاری سریع در توییتر و فیسبوک را برای مخاطبانش فراهم ساخته است که بعد از ساخت پادکست، به‌سرعت می‌توانید آن را وارد شبکه‌‌های اجتماعی ذکر شده کنید.

اپلیکیشن Podbean


پادبین یکی از بزرگ‌ترین بسترهای ساخت پادکست است که ماهانه با قیمت ۴ دلار به فروش می‌رسد. سه سال پیش نسخه موبایلی این بستر برای اندروید و iOS منتشر شد که فضای ابری ۱۰۰ مگابایتی را دراختیار پادکست‌سازها قرار می‌دهد. داخل پادبین می‌توانید پادکست خود را ضبط کنید و بعد از آن مستقیم داخل بستر Podbean منتشر کنید. اگر پادکست خود را خارج از فضای پادبین ضبط کرده باشید، می‌توانید به‌راحتی آن را به پادبین وارد کنید و ادامه ویرایش را از داخل این اپلیکیشن انجام دهید. یکی از امکانات فوق‌العاده پادبین، امکان پادکست زنده آن است که می‌توانید رادیو زنده خود را ازطریق این اپلیکیشن داشته باشید و این ویژگی به ندرت در اپلیکیشن یا حتی نرم‌افزارهای دیگر یافت می‌شود.

بهترین برنامه های استریم و گوش دادن به پادکست


برای گوش دادن به پادکست‌های خوبی که در سطح فضای مجازی وجود دارد، پلتفرم‌های بسیار خوبی وجود دارد که هر کدام ویژگی منحصربه‌فرد خودشان را دارند و بسته به سلیقه‌تان باید آن را انتخاب کنید.

اپلیکیشن SoundCloud


ساندکلاد یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های استریم موسیقی و پادکست است که همه چیز در آن رایگان است. شما به‌راحتی می‌توانید با نصب این نرم‌افزار درگوشی‌ هوشمند خود یا استفاده از نسخه وب آن در کامپیوتر، خیلی از پادکست‌های موجود در اینترنت را گوش دهید. به خاطر آسانی و سادگی کار با ساندکلاد،‌ این برنامه مقصد خیلی از پادکست‌ها است. ساندکلاد نسخه ویژه یا همان پریمیوم هم دارد که در صورت استفاده از آن می‌توانید موسیقی‌ها یا پادکست موردعلاقه خود را به‌صورت آفلاین گوش دهید. ویژگی جست‌وجوی AI در این پلتفرم باعث می‌شود تا پادکست‌های مشابه پادکست‌های مورد علاقه خود را پیدا و گوش کنید.

اپلیکیشن Spotify


اسپاتیفای محبوب‌ترین پلتفرم استریم موسیقی و پادکست طی سه سال اخیر است. رابط کاربری فوق‌العاده این اپلیکیشن به‌همراه قدرت پخش بالا باعث می‌شود تا دیگر سراغ رقیب‌های دیگر نروید. اسپاتیفای امکانی را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید هر قسمت از پادکست‌ها را با ترتیب مناسب و بافرینگ مناسب، از قسمت اول تا آخر پادکست خود را بدون وقف پخش کنید. آرشیو اسپاتیفای هم در زمینه پادکست بسیار قدرتمند و پروپیمان است.

اپلیکیشن Apple Podcasts


این اپلیکیشن بسیار قدرتمند است. اپل پادکستز، اپلیکیشن اختصاصی اپل برای انتشار پادکست است که از سرورهای قدرتمندش کمک می‌گیرد و باعث شده تا اکثر کسانی که پادکست می‌سازند، این بستر را به‌عنوان مقصد اثرشان انتخاب کنند. رابط کاربری فوق‌العاده اپل پادکستز این امکان را برای شما فراهم می‌کند که پادکست‌های موردعلاقه خود را همیشه در فهرستی مناسب داشته باشید و با اعلان‌های به موقع، بتوانید از انتشار قسمت جدید پادکست مورد علاقه‌تان اطمینان پیدا کنید.

اپلیکیشن Castbox


کست باکس، بستری مستقل برای انتشار پادکست است که به‌راحتی می‌توانید پادکست خود را در آن منتشر کنید و به میلیون‌ها قسمت از پادکست‌های متفاوت گوش دهید. کست باکس طرفداران زیادی بین علاقه‌مندان ایرانی به پادکست دارد و به‌خاطر همین تقریبا خیلی از پادکست‌های ایرانی در کست باکس منتشر می‌شوند. استفاده از کست‌باکس کاملا رایگان است و تقریبا در هر زمینه و موضوعی می‌توانید یک پادکست جذاب در این پلتفرم پیدا کنید. کست باکس این امکان را دراختیار شما قرار می‌دهد که پادکست‌های مورد علاقه‌تان را دانلود کرده و در هر جایی که دوست داشتید به‌صورت آفلاین به آن‌ها گوش دهید. همچنین کست باکس در هر لحظه که قسمت جدید پادکست موردعلاقه‌تان منتشر شد، اعلانی برای شما ارسال می‌کند.

اپلیکیشن Google Podcasts


درکنار صدها سرویسی که گوگل ارائه می‌دهد، گوگل پادکستز، پلتفرم قدرتمند آن برای انتشار و استریم پادکست است. رابط کاربری ساده و البته پردازش سریع این اپلیکیشن یکی از نکاتی است که آن را در فهرست بهترین اپلیکیشن‌های پادکست قرار می‌دهد. از ویژگی‌های خارق‌العاده گوگل پادکستز می‌توان به استریم چند دستگاه اشاره کرد؛ با استفاده از این ویژگی می‌توانید استریم را در دستگاهی مثل موبایل هوشمند گوش کنید و وقتی به خانه رسیدید، ادامه استریم را ازطریق کامپیوتر گوش دهید.

اپلیکیشن Overcast


اورکست در بین رابط کاربری‌های اپلیکیشن‌های استریم پادکست،‌ زبانزد است. نکته‌ای که اورکست را بسیار خاص‌تر از دیگر اپلیکیشن‌ها می‌کند اضافه شدن چند ویژگی جذاب مانند تنظیم ساعت خواب و افزایش سرعت پخش پادکست است. به‌عنوان مثال، یک پادکست یک ساعته را می‌توانید در نیم‌ساعت گوش کنید؛‌ ساعت خواب هم به شما کمک می‌کند که بیش از حد در محتوای پادکست‌ها غرق نشوید و در سر ساعت ذکر شده در ابتدا به شما هشدار می‌دهد و بعد پخش پادکست را متوقف می‌کند.

قطعا گوش دادن به پادکست یکی از جذاب‌ترین فرم‌های دنبال کردن رسانه است و هر روز تعداد پادکست‌ها بیشتر می‌شوند؛ در ایران هم پادکست‌های فارسی‌زبان با موضوعات جذاب و مختلفی وجود دارند که می‌توانید ازطریق این پلتفرم‌های معرفی شده گوش دهید. اپلیکیشن‌های ساخت پادکست موبایلی خوبی هم در این مقاله معرفی شدند، اما توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید پادکست قدرتمندی بسازید و دستتان در ویرایش فایل صوتی‌تان بازتر باشد،‌ از نرم‌افزارهای قدرتمند موجود در ویندوز یا مک استفاده کنید.
advertising