سامسونگ Knox چیست و نحوه غیرفعال کردن آن چگونه است

علمی و تکنولوژینرم افزار

- 99/01/24
سامسونگ Knox چیست و نحوه غیرفعال کردن آن چگونه استKnox یک ویژگی امنیتی با درجه بالا است که به صورت پیش‌ فرض روی گوشی‌های گلکسی سامسونگ نصب شده. سامسونگ از پایه خودش ناکس را ساخته و شامل سیاست‌های رمزنگاری سخت‌افزاری و نرم‌ افزاری و سیاست‌های امنیتی است. سامسونگ در سطح سخت‌ افزاری منطقه امنی را ترتیب داده که تست‌های رمزنگاری و تست‌هایی که فعالیت‌های ناخواسته را دنبال می‌کند تشخیص می‌ دهد و از فعالیت آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. ناکس ترکیبی از رمزنگاری در سطح سخت‌ افزار و نرم‌ افزار است.

ناکس به کاربر اجازه می‌دهد با خیال راحت و بدون دردسر تمام دیتاهای شخصی و کاری خود را در یک دستگاه کنار هم نگه دارد. به زبان ساده ناکس این اجازه را می‌دهد تا کاربر عکس‌ها، فیلم‌ ها و برنامه‌ هایی که کاربری شخصی برایش دارند را به دور از چشم دیگران قرار دهد و منطقه‌ای حفاظت شده برای آن‌ها فراهم کند. با حضور این پروتکل امنیتی در گوشی هوشمند خودتان می‌توانید تصور کنید دو گوشی هوشمند دارید که در دو فضای مختلفش نه تنها برنامه‌ هایی متفاوت نصب شده‌اند بلکه تمام دیتاهایی که توسط هر کدام از برنامه‌ها تهیه و ذخیره می‌ شوند در همان فضا باقی می‌مانند.

پسوردی که برای سامسونگ ناکس در نظر می‌گیرید کاملا با آن چیزی که برای باز شدن قفل گوشی در نظر گرفته‌اید متفاوت است و به همین سبب اگر کسی بتواند قفل گوشی شما را باز کند امکان دسترسی به فولدری که اطلاعات شخصی شما در آن قرار گرفته را ندارد. برای استفاده از ناکس دو چیز لازم دارید. یکی گوشی مناسبی که از این پروتکل پشتیبانی کند و دیگری نرم‌ افزارهایی که بتوانند از این پروتکل بهره ببرند. البته فراموش نکنیم جزء سومی هم وجود دارد که Knox Premium نام دارد. این بخش بیشتر برای مدیران IT شرکت‌ها است که می‌توانند لایه‌ های ناکس را برای گوشی‌ های هوشمند سازمانی مدیریت کنند. این روش یک راه‌ حل مدیریت ابری است که به کاربر اجازه می‌دهد چند دستگاه را با هم مدیریت کند.
سامسونگ Knox چیست و نحوه غیرفعال کردن آن چگونه است

نحوه انتقال داده‌ ها از My Knox به Secure Folder


برای پشتیبان‌ گیری و بازیابی اطلاعات در ناکس نیاز به حساب کاربری سامسونگ دارید. هم‌ چنین در حال حاضر Secure Folder فقط با اندروید 7 و نسخه‌های بالاتر از آن سازگار است. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.
1. مسیر زیر را در اپلیکیشن ناکس دنبال کنید.
2. My Knox Settings > Backup and restore > Back up My Knox data
3. اکنون اپلیکیشن Secure Folder را در پلی‌ استور جستجو کرده و آن را نصب کنید؛ پس از پایان نصب می‌توانید اطلاعاتی را که در ناکس از آن‌ها بک‌ آپ گرفته‌اید، در این اپلیکیشن بازیابی کنید.

کارکرد سامسونگ ناکس


تنها کارکرد ناکس در محافظت دیتاهایی که در منطقه امن ذخیره می‌شوند نیست و در برابر نفوذ هم این پروتکل امنیتی به کمک شما و گوشی هوشمندتان می‌آید. این همان چیزی است که از داخل کارخانه‌ های سامسونگ شروع می‌شود. در لایه سخت‌ افزاری بخشی وجود دارد که با بوت دستگاه لینک می‌شود. به این صورت اگر کسی بتواند به بوت لودر دستگاه هم دسترسی پیدا کند امکان نفوذ به دستگاه را پیدا نمی‌کند. در اینجا یک احراز هویت دو مرحله‌ای وجود دارد و شاهد حضور دو بوتلودر هستیم و وظیفه بوتلودر دوم این است که تشخیص دهد بوتلودر اولی در معرض خطر است یا خیر.

Secure Boot جلوی بوتلودرهای غیرمجاز را می‌گیرد و بوتلودرها و کرنل‌هایی که از خارج دستگاه فعالیت کنند را مسدود می‌کند و بوت امنیت گذاری شده تا زمانی که اطمینان حاصل نکند هسته مرکزی سیستم‌ عامل همان است از داخل کارخانه سامسونگ نصب شده به دستگاه اجازه بوت شدن را نمی‌دهد. با این تمهیدی که سامسونگ در بخش ناکس اندیشیده چند مرحله چک کردن قبل از روشن شدن دستگاه انجام می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود هیچ خطری قبل از روشن شدن دستگاه ایجاد نشده و تمام کلیدها همان‌ هایی هستند که از قبل داخل کارخانه روی سخت‌افزار دستگاه نوشته شده‌اند.

چگونه ناکس را غیر‌فعال کنیم ؟


راه‌ های مختلفی برای غیر‌فعال‌ سازی ناکس وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید دوباره از SuperSU و RootChecker استفاده کنید. سامسونگ در صفحه پشتیبانی خود دستورالعمل زیر را برای غیرفعال‌سازی پیشنهاد می‌دهد که برای دستگاه‌هایی از قبیل S3 که اندروید 4.3 را اجرا می‌کنند تنها راه معتبر نیز هست. اپلیکیشن ناکس را پیدا کرده و آن را اجرا کنید. روی بخش Settings کلیک کنید. گزینه Knox Settings را انتخاب کنید. حال باید روی عبارت Uninstall Knox لمس کنید. در زمان حذف نصب ناکس از شما پرسیده می‌شود که تمایل به پشتیبان‌گیری از ناکس را دارید یا خیر. اگر در این بخش گزینه yes را انتخاب کنید در پوشه ناکس حافظه داخلی شما این اطلاعات ذخیره خواهند شد.

برای پشتیبان گیری باید Backup Now و سپس OK را انتخاب نمائید. پسورد ناکس را وارد کرده و گزینه Continue را انتخاب کنید. سپس باید گزینه Next را انتخاب کنید. به این ترتیب همه اطلاعات شما قبل از تکمیل فرایند حذف نرم‌افزار ذخیره خواهند شد. اکنون بر روی گزینه OK برای تکمیل فرایند حذف کلیک کنید. اپلیکیشن My Files را باز کنید و وارد پوشه Knox شوید. در آن‌جا یک فایل زیپ را پیدا می‌کنید که حاوی اطلاعات شخصی شما از ناکس است. دقت داشته باشید که اگر دستگاه شما کارت حافظه جانبی داشته باشد باید در عوض حافظه داخلی، پوشه Knox را در کارت حافظه جستجو کنید.

روشی دیگر برای غیرفعال سازی ناکس


اگر راه پیشنهادی سامسونگ برایتان متقاعد کننده نیست، می‌ توانید گام‌های زیر را دنبال کنید که البته به دسترسی روت نیازمند است.
1. اپلیکیشن Root Explorer را نصب کنید.
2. این نرم‌افزار را اجرا کنید و در باکس سرچ نرم‌افزار، عبارت Knox را تایپ کنید.
3. فایل‌هایی را که نام ناکس دارند، به طور کامل انتخاب کنید.
4. همه این فایل‌ها را حذف و دستگاه خود را ریبوت کنید.
advertising