کاربرد ماهواره ها

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/09/28
کاربرد ماهواره هاماهواره به دستگاه‌های ساخت بشر گفته می‌شود که به صورت عمدی به فضا فرستاده شده و در مدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر می‌چرخند.
ماهواره‌های مختلف، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از آنها خدماتی هستند، بعضی از آنها تحقیقاتی- پژوهشی‌اند و گروهی از آنها با اهداف سیاسی و نظامی طراحی می‌شوند.
ماهواره‌های مخابراتی، مکالمات تلفنی بین قاره‌ها و نقاط دور افتاده را ممکن ساخته‌اند. گروهی از ماهواره‌ها نقش فرستنده‌های تلویزیونی را به عهده دارند و اخبار و اطلاعات سراسر جهان را در هر لحظه مبادله می‌کنند. شبکه اینترنت نیز با بهره‌مندی از خدمات ماهواره‌ها بهبود یافته است.

ماهواره‌های هواشناسی اطلاعات مربوط به آب و هوای سراسر جهان را ارائه می‌دهند. ماهواره‌‌های نقشه‌برداری از زمین تصاویر هوایی جامعی تهیه می‌کنند. ماهواره‌های راهبری و جهت‌یابی کمک می‌کنند تا کشتی‌ها و هواپیماها در مسیر درست قرار گیرند. این ماهواره‌ها برای مکان‌یابی افراد گم شده یا حادثه دیده نیز کاربرد دارند و حتی می‌توانند برای حل مشکل ترافیک در شهرها و انتخاب مسیرها‌ی کوتاه‌تر و خلوت‌تر به راننده‌ها کمک کنند.

برای بررسی جو زمین، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی اطراف زمین، و تحقیقات پزشکی خارج از جو نیز ماهواره‌ها کاربرد دارند.
ماهواره‌های نظامی اهداف امنیتی و سیاسی خاصی را دنبال می‌کنند. بسیاری از کشورها با استفاده از اطلاعات این گونه ماهواره‌ها از تحرکات نظامی کشورهای دیگر آگاه می‌شوند و خود را برای مقابله آماده می‌کنند

انواع ماهواره



1_ماهواره ضد سلاح
ماهواره ضد سلاح، که بعضی مواقع ماهواره‌های کشنده نیز خوانده می‌شوند، ماهواره‌هایی هستند که برای خراب کردن ماهواره‌های دشمن و دیگر سلاح‌های مداری و اهداف دیگر طراحی شده‌اند؛ که آمریکا (در حال تحقیق و توسعه) و روسیه، از این نوع ماهواره‌ها، در اختیار دارند.

2_ماهواره‌ های ستاره‌ شناختی
ماهواره‌های ستاره‌شناختی که برای مشاهده فاصله سیاره‌ها وکهکشان‌ها و دیگر اشیای خارجی فضا، استفاده می‌شود.

3_ماهواره‌ های زیستی
ماهواره‌های زیستی، ماهواره‌هایی هستند که برای حمل ارگانیسم‌های زنده، طراحی شده‌اند. عموماً برای آزمایش‌های علمی استفاده می‌شوند.

4_ماهواره‌ های مخابراتی
ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌هایی هستند که برای اهداف ارتباط راه دور، در فضا قرار گرفته‌اند. ماهواره‌های مخابراتی مدرن، نوعاً از مدارهای زمین‌همگام، مولنیا (Molniya) و پایین‌زمینی استفاده می‌کنند.

5_ماهواره‌ های مینیاتوری
ماهواره‌های مینیاتوری، ماهواره‌هایی هستند که دارای وزن کم و سایز کوچک، به‌طور غیرعادی می‌باشند. طبقه‌بندی جدیدی که برای گروه‌بندی این ماهواره‌ها استفاده می‌شود، عبارت است از:

-ماهواره‌های کوچک (500–200 کیلوگرم)
_ماهواره‌های میکرو (زیر 200 کیلوگرم)
_ماهواره‌های نانو (زیر 10 کیلوگرم)

6_ماهواره‌ های هدایت کننده
ماهواره‌هایی هستند که از پخش کردن سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند تا دریافت‌کننده‌های موبایل را در زمین فعال نمایند تا مکان دقیق آن‌ها مشخص شود.

7_ماهواره‌ های اکتشافی
ماهواره‌های مشاهداتی زمین یا ماهواره‌های مخابراتی می‌باشند، که برای کاربردهای نظامی و جاسوسی مستقر شده‌اند.

8_ماهواره‌ های زمین‌شناسی
ماهواره‌های زمین‌شناسی، ماهواره‌هایی هستند که برای نظارت بر محیط، هواشناسی و ساختن نقشه استفاده می‌شوند.

9_ماهواره‌ های تتر
به ماهواره‌هایی که به وسیله یک کابل که به ماهواره‌ای دیگر متصل شوند، تتر (افسار) می‌گویند.

10_ماهواره‌ های هواشناسی
ماهواره‌های هواشناسی، که به‌طور ابتدایی برای نشان دادن آب و هوای کره زمین به کار می‌روند.
advertising