ماسه چگونه ساخته می شود

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/11/16
ماسه چگونه ساخته می شودماسه به سنگ‌ریزه‌های خردتر از شن گفته می‌شود.ماسه معمولاً در ساحل دریا و رودخانه به راحتی یافت می‌شود. در مهندسی عمران بر اساس طبقه‌بندی، ASTM به سنگدانه‌های ریزتر از ۴٫۷۵ میلی‌متر و درشت تر از ۰٫۰۷۵ میلی‌متر (۷۵ میکرون) ماسه می‌گویند.طبق استاندارد طبقه‌بندی متحد خاک، ماسه به سه رده ریز، متوسط و درشت طبقه‌بندی می‌شود.

هرگاه تخته سنگ بزرگی در معرض باد و باران و یخبندان قرار گیرد، متلاشی شود و به ذرات ریزی تبدیل گردد، بطوریکه ابعاد ذرات از یک صدم میلی متر تا دو میلی متر برسد، این ذرات را «ماسه» می نامند. چون ماسه از دانه های بسیار ریز کانی های تشکیل دهنده سنگ ها ساخته می شود، هر یک از این کانی ها ممکن است در ماسه یافت شوند. کانی اصلی ماسه، کوارتز است که کانی بسیار سختی می باشد و به مقدار فراوانی وجود دارد. بعضی از سنگ ها تا ۹۹ درصد کوارتز خالص دارند، کانی های دیگری نیز گاهی در ماسه یافت می شوند. این کانی ها عبارتند از: فلدسپار، کلسیت، میکا یا طلق، سنگ های آهن و همچنین مقادیر اندکی لعل، تورمالین و توپاز.

هر جا که سنگ ها در معرض باد و باران باشند ماسه نیز یافت می شود. یکی از مناطق ماسه خیز اصلی، ساحل دریا است. در ساحل دریا، تاثیر جذر و مد بر سنگ ها، تاثیر ماسه بادی که به سنگ ها می کوبد و تجزیه شدن بعضی از کانی های سنگ ها بوسیله ی نمک آب دریا، همگی باعث تشکیل ماسه می شوند.

اما چرا در بیابان ها هم ماسه پیدا می شود؟ بیشتر ماسه ی نرم بیابان ها را باد آورده است. در بعضی جاها ممکن است ماسه های بیابان به دنبال تجزیه ی سنگ ها تشکیل شده باشند. در بعضی از جاهای دیگر، بیابان در زمان های بسیار دور دریا بوده است و هزاران سال پیش، بعد از اینکه آب دریا عقب نشینی کرد، ماسه هایش بر جا ماند.

ماسه یکی از مصالح مفید و سودمند محسوب می شود و در بتون سازی، شیشه سازی، سنباده سازی و همچنین در شبکه های تصفیه ی آب به عنوان صافی به کار می رود.
advertising