عجیب ترین و مهم ترین ربات ها

علمی و تکنولوژیرباتیک

- 97/12/07
عجیب ترین و مهم ترین ربات ها

ربات نگهبان


عجیب ترین و مهم ترین ربات ها
ربات امنیتی شیک و نسبتا زیبایی که در بالا می‌بینیم، نایت اسکوپ کی 5 (Knightscope K5) نام دارد و برای جایگزینی بعضی از وظایف سبک نگهبان‌های فروشگاه‌ها و اماکن عمومی ساخته‌شده است.‌ البته در طول فعالیت، این ربات مشکلات زیادی را به وجود آورده بود و عملکرد آن بازده صد درصدی نداشت؛ گزارش شده بود که کی 5 با عابران برخورد می‌کند، برخی از مشتریان مغازه‌ها آن را کتک زده‌اند و در آخر هم عکس‌های خودکشی این مامور امنیتی که خود را در حوض یک مرکز خرید انداخته بود، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

ربات خانگی


تاثیرات نوازش و نگهداری از حیوانات خانگی برای کاهش استرس و اضطراب مدت‌هاست که موردتوجه قرار می‌گیرد؛‌ در همین رابطه،‌ شرکت ژاپنی یوکای (Yukai) در ماه‌های گذشته رباتی به نام کوبو (Qoobo) را معرفی کرد که عملا یک گربه بدون سر است!
مدیران یوکای ربات خود را با این تصور ساخته‌اند که داشتن یک حیوان خانگی بدون آزار و اذیت که نیازی به نگهداری ندارد، خواسته بسیاری از شهروندان قرن بیست و یکمی است.

ربات بی مصرف و در عین حال گران



ربات بعدی که موردانتقاد شدیدی از سوی اکثر صاحب‌نظران قرار گرفته بود، سالی (Sally) نام دارد و فقط برای درست کردن سالاد طراحی شده است؛ جدا از این بحث که برای آماده شدن هر سالادی توسط این ربات، مواد اولیه باید تا حدی خورد شوند،‌ قیمت در نظر گرفته شده برای سالی 30 هزار دلار است.
کسانی هم که برای بررسی بیشتر، با این دستگاه کار کرده‌اند، نیمه اتوماتیک بودن سالی را بزرگ‌ترین ضعف آن اعلام کرده‌اند و معتقدند که پرداختن چند ده هزار دلار برای رباتی که فقط مواد غذایی را با هم مخلوط می‌کند، به هیچ وجه عاقلانه نیست.
advertising