تفاوت حافظه داخلی و حافظه خارجی در گوشی چیست

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 98/11/30
تفاوت حافظه داخلی و حافظه خارجی در گوشی چیستگوشی های هوشمند بی شک یکی از بزرگترین و مهم ترین اختراعات بشر در طول سالیان گذشته بوده است که توانسته است نیازهای بسیار زیادی از انسان ها را که در طول گذشته خودشان را نشان داده اند، تا حدود زیادی برطرف کنند و این در نوع خود واقعا منحصر بفرد است. از این رو اصلی ترین و مهم ترین قابلیت گوشی های هوشمند، قابلیت تماس تلفنی و پیامک می باشد.

از طرفی گوشی های امروزی یک قابلیت دیگر را نیز به خودشان اضافه کرده اند که این قابلیت همان حافظه داخلی و خارجی می باشد که شاید برای شما سوال شود که اصلا فرق بین حافظه داخلی و رم (حافظه خارجی) چیست؟! استفاده از کدامیک از این حافظه ها مناسب است؟! این در حالی است که بیشتر افراد حافظه های خارجی را SD card یا هارد دیسک های خارجی می دانند که این کاملا درست نیست! با این وجود در ادامه این مطلب شما را با تفاوت های واقعی بین این دو نوع حافظه ذخیره ساز و زمانی که باید از آنها استفاده کنید را خواهیم گفت تا بهتر بتوانید آنها را درک کنید. همراه ما باشید.

علت تفاوت بین حافظه داخلی و خارجی


تمام فایل ها و اسناد اندرویدی که بر روی گوشی شما نصب می شوند، همگی آنها در حافظه داخلی ( internal storage ) ذخیره می شوند. از این رو شما هر برنامه ای را که تصمیم به نصب آن دارید، وقتی شروع به نصب آن می کنید، یک پوشه کاملا خصوصی برای برنامه مدنظر در گوشی ایجاد خواهد شد که دیتا این برنامه در آن پوشه ذخیره خواهند شد. با این وجود تمام اطلاعات مختص به برنامه ها در حافظه داخلی ذخیره خواهند شد و دسترسی به آنها ناممکن می باشد و مگر آنکه اقدام به روت کردن اندروید خود کنید تا بتوانید کمی دسترسی به برنامه های گوشی خود پیدا کنید که این فرآیند به خودی خود می تواند به گوشی شما آسیب برساند.

بطور کلی دو نوع حافظه خارجی داریم که یکی از آنها مموری کارت ها یا کارت های SD می باشد که بصورت دستی به گوشی اضافه می کنیم. این نوع حافظه های خارجی از سایر حافظه های خارجی دیگر مانند Dropbox و icloud و... محبوبیت بیشتری دارند. از این رو حافظه های ابری نیز حافظه خارجی یا حافظه ثاویه نیز نامیده می شوند. اما حافظه اولیه چیست؟!

حافظه اولیه به حافظه داخلی گفته می شود که میزان زیادی از داده های آن توسط کاربر قابل مشاهده هستند و میزان اندکی از آن نیز غیر قابل مشاهده! لذا شما حتی اگر از حافظه های خارجی نیز استفاده نکنید می توانید برنامه ها، فایل ها و سایر داده های خود را در آن ذخیره کنید و در کل خواهیم داشت که حافظه گوشی ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم ی شوند.

تفاوت ram و rom در موبایل


ram همان حافظه داخلی دیوایس و rom همان حافظه خارجی است که حافظه ram برای برنامه های نصبی مورد استفاده قرار می گیرند که یک لایه امنیتی بر روی آن قرار دارد و اجازه دسترسی به فایل های اصلی را به شما نمی دهد. هدف از نصب برنامه ها در حافظه داخلی، محافظت از صدمات عمدی و غیر عمدی آنها می باشد. همچنین فایل های ذخیره شده یک برنامه در حافظه داخلی دیوایس نیز توسط سایر برنامه ها غیرقابل دسترس می باشند.

از این رو در این زمان مجوزهای دسترسی وارد عمل می شوند که وقتی برنامه ها را نصب می کنید، به آنها اجازه دسترسی یا عدم دسترسی به پوشه ها و فایل های مختلف می دهد که اگر این دسترسی بی ربط باشد، می توانند همانند یک بدافزار عمل کنند و تمام اطلاعات شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما این در همه برنامه ها صدق نمی کند و اساس برنامه های پایه و بیسی وجود دارند که هیچ آسیبی به اطلاعات گوشی شما نمی رسانند و می توانید با خیالی راحت آنها را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید.

اکنون می دانیم که از حافظه داخلی برای ذخیره فایل های سیستم اندروید و سایر برنامه ها استفاده می شود که این اطلاعات توسط سایر برنامه ها قابل دسترسی نیستند و همچنین می دانیم دو نوع حافظه خارجی داریم. حافظه خارجی نوع اول که همان مموری کارت ها هستند، قابلیت حذف بصورت دستی را دارا هستند و اما حافظه خارجی نوع دوم یک فضای ابری می باشد که می توانید از منو تنظیمات برنامه هایتان، دسترسی آپلود و ذخیره اتومات و یا دستی (انتخابی) را دهید.

همچنین می توانید گوشی را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر و سایر دستگاه های سازگار متصل کنید که در این روش می توانید به فایل های حافظه داخلی و حافظه خارجی (مموری کارت) دسترسی پیدا کنید و دسترسی به فضای ابری امکان پذیر نخواهد بود. اما با وارد کردن اطلاعات کاربری می توانید از هر دستگاهی به این اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کنید.

همچنین برخی از برنامه های روتین و عادی که بر روی گوشی نصب می کنید را می توانید بصورت دستی به حافظه خارجی یا همان مموری کارت ها انتقال دهید. با این وجود زمانیکه شما یک برنامه را در گوشی خود نصب می کنید، در صورت امکان می توانید حافظه آن را به حافظه مموری کارت تغییر دهید. لازم به ذکر است که این قابلیت از منو کاربری و باز کردن Apps می باشد که در قسمت Storage هر برنامه می توانید در صورت امکان محل ذخیره برنامه های مدنظر خود را تغییر دهید.
advertising