باتری UPS چیست و چه کاربردی دارد

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 99/03/27
باتری UPS چیست و چه کاربردی داردباتری UPS یکی از باتری هایی بود که براساس نیاز دستگاه هایی ساخته شد که نسبت به قطع و وصل سیستم برق بسیار حساس هستند. و همچنین نیاز به وصل برق اضطراری در زمانی که برق اصلی قطع می شود توسط این باتری ها تأمین می شود. دستگاه های یو پی اس مانند وسایل های بیمارستانی و یا مراکز مخابراطی یا محل هایی که تغییرات شدید برف دارند نیازمند باتری UPS هستند. این مدل از باتری ها قابل شارژ هستند و مصارف متنوعی از کارخانه ها و بیمارستان ها تا خانه ها را شامل می شوند. در ادامه این مقاله با شارژر باتری و نحوه شارژ بهینه ی این باتری ها نیز می پردازیم.
در ادامه این مطلب به معرفی این مدل از باتری ها و نحوه ی استفاده از آنها می پردازیم.

باتری UPS چیست؟


باتری UPS به این دلیل ساخته شد که بتواند منبع تغذیه ای قدرتمند برای دستگاه هایی باشد که بدون توقف ولتاژ و فرکانس ثابتی را نیاز دارند. برای مثال دستگاه های بیمارستانی که اگر قطع یا خاموش شوند جان یک انسان ممکن است به خطر بیوفتد از باتری های UPS استفاده می کنند.

انواع باتری UPS


انواع مختلف این باتری بر اساس جنس آنها شامل موارد زیر می شوند:
- سرب اسید
- نیکل کادمیوم
- لیتیوم
- سیلور آلکالاین

مناسب ترین و مورد استفاده ترین نوع باتری UPS از نوع سرب اسید است که درپوش بسته دارند و نیاز به نگهداری ندارند. همچنین برای دستگاه های UPS مناسب ترین نوع باتری خشک است که عدم نیاز به نگهداری و طول عمر بالا دارند و همچنین بخار اسید تولید نمی کنند.

باتری UPS سرب اسیدی


همانطور که گفتیم رایج ترین نوع باتری های یو پی اس در سیستم های پیشرفته باتری های سرب اسیدی UPS هستند که به سه نوع:باتری های نیازمند نگهداری، باتری های بدون نیاز به نگهداری و باتری های (VRLA ) تقسیم می شوند.

باتری های نیکل کادمیوم


بهترین انتخاب برای استفاده در دستگاه های ولتاژ پایین یا دستگاه هایی که در شرایط بد محیطی هستند. این مدل از باتری های UPS گران قیمت تر از مدل باتری های سرب اسیدی هستند.

باتری UPS مهم ترین جز دستگاه UPS


باتری مهم ترین قسمت دستگاه یو پی اس است به همین دلیل نگهداری از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای نگهداری صحیح از باتری UPS باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
1. قرار گیری باتری یو پی اس:این مدل باتری باید در محیطی با دما و تهویه مناسب نگهداری شود. این باتری زمانی که به شارژر باتری متصل است گرم می شود.
2. استفاده از باتری:باتری UPS باید پس از نصب و شارژ مورد استفاده قرار بگیرد و اگر در زمان استفاده از دستگاه یو پی اس قطع برق اتفاق نیوفتاد و باتری استفاده نشد باتری را هر ماه یکبار تخلیه کنید و به شارژر باتری وصل کنید.
3. سطح آب باتری باید همواره مقداری بین حداقل و حداکثر میزان تعیین شده باشد.
4. آب مقطر بهترین آب برای باتری UPS است.
5. باتری را به طور مرتب گردگیری کنید.
6. از انبار کردن باتری یو پی اس خودداری کنید. بیش ترین زمان نگهداری این نوع از باتری ها 12 ماه است.
7. باتری UPS خود را یک بار در سال کالیبره کنید.

شارژ کردن صحیح باتری UPS


طول عمر باتری UPS رابطه ی مستقیمی با تعداد شارژ شدن آنها و میزان طول شارژ دارد. شارژ باتری UPS باید به روش درست انجام شود تا آسیبی به باتری نرسد. مهم ترین نکته این است که ولتاژ دستگاه یو پی اس و باتری باید با شارژر باتری مورد استفاده تناسب داشته باشد. همچنین شارژر باید اتوماتیک باشد تا زمانی که باتری پر شد شارژ کردن را قطع کند تا به باتری آسیب نرسد. عملیات شارژ کردن و دشارژ این باتری ها در مکان بسته انجام می شود که خطرات زیستی برای محیط کار یا منزل نداشته باشد.
advertising