جاه طلبی اپل در تولید تراشه با استخدام طراح ارشد ARM قوت می گیرد

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 98/04/19
جاه طلبی اپل در تولید تراشه با استخدام طراح ارشد ARM قوت می گیرداپل با استخدام مایک فیلیپو، طراح ارشد پردازنده در ARM، به خودکفایی در تولید تراشه نزدیک‌تر می‌شود

اپل در ماه مه مایک فیلیپو، مهندس ارشد ARM را به‌عنوان معمار تراشه خود استخدام کرد و این اقدام، غول کوپرتینو را یک قدم به بی‌نیازی از اینتل نزدیک‌تر می‌کند. فیلیپو برای برنامه‌ی اپل مبنی‌بر خودکفایی در تولید پردازنده های بر پایه معماری ARM به‌جای استفاده از پردازنده‌های اینتل در محصولات مک، فردی کلیدی به‌شمار می‌رود.

براساس اطلاعات موجود در صفحه‌ی لینکدین فیلیپو، او در ماه مه به‌عنوان طراح به اپل ملحق شده، از پروفایل او می‌توان فهمید که قبلا به‌مدت ۱۰ سال به‌عنوان معمار ارشد پردازنده در ARM فعالیت می‌کرده است. اگر بگوییم که فیلیپو تنها از معماری پردازنده آگاهی دارد، او را دست‌کم گرفته‌ایم. او علاوه‌بر ARM، تجربه فعالیت در AMD و اینتل را نیز دارد.

بلومبرگ می‌نویسد:
فیلیپو مهندسی پیشرو در طراحی تراشه‌هایی است که در اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های جهان به‌کار رفته‌اند. او همچنین پیشرفتی نوین در زمینه‌ی تولید قطعات رایانه برای ARM را هدایت می‌کرد. این جاه‌طلبی‌های فیلیپو در موقعیت جدیدش در اپل به کمک او خواهند آمد.

اپل از برنامه‌ی خود برای بی‌نیازی از پردازنده‌های اینتل درجهت پیش‌برد منافع خویش صحبتی نکرده است؛ اما بسیاری از قطعات ضروری را جایگزین کرده تا چنین تغییر بزرگی را انجام دهد. بنچمارک تراشه A12X آیپد پرو با برخی از پردازنده‌های اینتل برابری می‌کند. کوپرتینویی‌ها با تولید A12 بایونیک، نخستین پردازنده‌ی ۷ نانومتری خود را به‌همراه تغییرات مهمی در معماری معرفی کردند.

تلاش‌های اپل ممکن است با ترک جرارد ویلیامز، طراح ارشد تراشه‌ی کوپرتینویی‌ها در ماه فوریه، کند شده باشد. جرارد مسئولیت طراحی هسته‌های سفارشی برای پردازنده‌های اپل و همچنین طراحی سیستم روی چیپ (SoC) این شرکت را برعهده داشت. فیلیپو می‌تواند جای خالی جرارد را در اپل پر کند.

اینتل در ماه فوریه اعلام کرد که انتظار دارد اپل، مک‌بوک مبتنی بر طراحی ARM را در سال ۲۰۲۰ عرضه کند. این تغییر بخشی از تلاش بزرگ‌تر اپل درجهت خودکفایی در تأمین بسیاری از قطعاتش خواهد بود. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که کوپرتینویی‌ها مهندسان اینتل را به‌کار گرفته‌اند و فکر تصاحب کسب‌وکار مودم‌های آن را نیز درسر دارند تا در زمینه‌ی تولید تراشه برای آیفون و آیپد خودکفا شوند.

اکنون اپل فیلیپو را استخدام کرده است؛ شخصی که طبق گزارش بلومبرگ، درپی ثابت کردن این مسئله بوده که پردازنده های ARM می‌توانند در دستگاه‌هایی غیر از گوشی‌های تلفن همراه به‌کار گرفته‌ شوند. جای تعجب ندارد که دوباره چنین استخدام‌ها و تصاحب‌ها را در اپل مشاهده کنیم.
advertising