نزدیک تر شدن سامسونگ به تولید تراشه ۵ نانومتری مبتنی بر فناوری EUV

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 98/04/19
نزدیک تر شدن سامسونگ به تولید تراشه ۵ نانومتری مبتنی بر فناوری EUVسامسونگ با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های دو شرکت‌ Cadence و Synopsys، به تولید تراشه‌ی ۵ نانومتری مبتنی بر فناوری EUV نزدیک‌تر می‌شود.

با توجه به اینکه کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی سامسونگ موسوم به سامسونگ فاندری استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های دو شرکت‌ Cadence و Synopsys را برای تولید تراشه‌‌ی ۵ نانومتری (5LPE) مبتنی‌بر فناوری EUV تأیید کرده، انتظار می‌رود به‌زودی توسعه‌ی چنین تراشه‌هایی را شاهد باشیم.

ابزارها و پلتفرم‌های طراحی و توسعه‌ی تراشه‌های این دو شرکت به سامسونگ کمک خواهد کرد تا بتواند تراشه‌‌هایی کارآمدتر و با مصرف بهینه‌ی انرژی تولید کند. کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی سامسونگ از پلتفرم Synopsys Fusion Design و راهکارهای Cadence Full-Flow Digital Solution به‌منظور توسعه‌ی فناوری تراشه‌های ۵ نانومتری خود برای تولید هسته های آرم کورتکس A53 و آرم کورتکس A57 استفاده می‌کند.

سامسونگ به کمک استفاده از فناوری‌های این دو شرکت، می‌تواند ابزارهای لازم برای راه‌اندازی و تجهیز خط تولید تراشه ی ۵ نانومتری مبتنی‌بر فناوری EUV را در اختیار داشته باشد. درنتیجه، طراحان تراشه‌ی این شرکت می‌توانند با فناوری‌های جدید تراشه هایی با مزایای PPA به‌معنی (Power, Performance, Area) بهره‌مند شوند که شامل مصرف کمتر انرژی‌، عملکرد بهبود یافته‌تر و اندازه‌ی بهینه‌سازی‌شده است.

تراشه های ۵ نانومتری یا 5LPE سامسونگ برپایه‌ی ترانزیستورهای FinFET با معماری جدید و مبتنی‌بر فناوری های DUV و EUV تولید می‌شوند. این فرایند تولید جدید طراحان تراشه را قادر می‌سازد از تراشه‌های 7LPP IP روی IC‌های طراحی‌شده برای تراشه‌های ۵ نانومتری مجددا استفاده کنند و در عین حال، از تمامی مزایای چنین فناوری‌هایی نیز بهره‌مند شوند.

فناوری تولید تراشه‌‌های ۵ نانومتری در مقایسه با فناوری تولید تراشه‌های ۷ نانومتری، ۲۵ درصد بازدهی بیشتری دارند. همچنین، طراحان تراشه با فناوری این‌چنینی موفق شده‌اند ۲۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهند و ۱۰ درصد عملکرد تراشه‌ها را بهبود بخشند.

مجموعه ابزارهای شرکت‌های Candence و Synopsys که به تأیید سامسونگ رسیده، کامپایلرها، ابزارهای سنجش ارزیابی، ابزارهای بهینه‌سازی مدارهای پاور و ابزارهای ویژه‌ی فناوری EUV را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه در تولید تراشه‌ی ۵ نانومتری سامسونگ لایه‌های بیشتری از EUV در مقایسه با تولید تراشه‌ی ۷ نانومتری استفاده می‌شود، انتظار می‌رود این فناوری در آینده‌ی نزدیک در کارخانه‌ی Hwaseong سامسونگ استفاده شود. کره‌ای‌ها برای راه‌اندازی این خط‌تولید هزینه‌ای بیش از ۴.۶۱۵ میلیارد دلار باید صرف کنند. انتظار می‌رود خط‌تولید در سال ۲۰۱۹ تکمیل و تولید آن در سال ۲۰۲۰ آغاز شود.
advertising