داستان به دنیا آمدن حضرت ابراهیم

خواندنیداستان و حکایات

- 97/12/25
داستان به دنیا آمدن حضرت ابراهیمسال تولد حضرت ابراهیم علیه السلام را قرن هفدهم قبل از میلاد مسیح علیه السلام و در روز اول ذی الحجه بیان کرده اند. همچنین در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که بین حضرت نوح علیه السلام و ابراهیم خلیل علیه السلام هزار سال فاصله بوده است.
محل تولد ایشان، شهر بابل، در سرزمین بین النهرین (میان دجله وفرات) در عراق کنونی قرار داشته است. تولد آن بزرگوار، در میان موجی از ترس و واهمه موجود در جامعه نمرودی آن زمان اتفاق افتاد؛ زمانه ای که نمرود، پادشاه ستمگر بابل را براساس پیشگویی ها و خواب ها، بر کشتن تمامی نوزادانِ پسر وا می داشت.
در روایات آمده چون هنگام آن رسید که آفتاب دولت ابراهیم خلیل علیه السلام از مشرق سعادت طلوع کند، منجمان نمرود را اطلاع دادند که امسال پسری به وجود خواهد آمد که ملک تو بر دست او زایل می شود.
نمرود با شنیدن این سخنان، به سربازان خود دستور داد تا میان زنان و مردان جدایی بیاندازند و هر زن بارداری را زیر نظر داشته باشند. آن زمان رسم بر این بود که زنان به هنگام یائسگی از شهر بیرون می رفتند و بعد از اینکه این مدت تمام می شد دوباره به شهر باز می گشتند.
روزها و ماه ها گذشت و کودکان بسیاری به دست سربازان نمرود کشته شدند، ولی در این میان که مادر ابراهیم باردار بود، خداوند به گونه ای قرار نمود که هیچ از بارداری مادر ابراهیم مشخص نبود و کسی از بارداری او متوجه نمی شد. در زمان بارداری ابراهیم، پدر ابراهیم از دنیا رفت و مادر ابراهیم تنها گشت، تا اینکه بارداری او به 9 ماهگی رسید. مادر ابراهیم یائسگی را بهانه قرار داد و از شهر بیرون رفت و در غاری ابراهیم را به دنیا آورد و بعد از چند روز کودک را در آن غار به دستور پروردگار تنها گذاشت و دهانه غار را با سنگ پوشاند، و به شهر بازگشت تا کسی متوجه وضع حمل او نگردد. خداوند با قدرت بی انتهای خود، از سرانگشتان کودک، شیری فراوان برای تغذیه آن کودک فراهم کرد و کودک با مکیدن شصت خود سیراب می گشت.
. مادر حضرت ابراهیم هم هرزمان که میتئوانست او را شیر می داد و باز می گشت و از حالش اطلاع حاصل می نمود، تا هفت سال بر این وضع گذشت. آثار عقل و نشانه های فراست از پیشانی مبارک او ظاهر گشت.
روزی از مادر خود سئوال کرد: آفریدگار من کیست؟
مادر جواب داد: نمرود.
پرسید که آفریدگار نمرود کیست؟
مادر از جواب او فرو ماند و دانست که این پسر همانست که به واسطه وجود مبارک او بناء ملک نمرود خراب خواهد شد.
advertising