اسب دریایی و شگفتی های تولیدمثل آن

خواندنیحیوانات خانگی

- 98/04/24
اسب دریایی و شگفتی های تولیدمثل آناسب‌های دریایی مجموعه‌ای از عجایب هستند. برخلاف بسیاری از موجودات، جنس نر به جای ماده وظیفه به دنیا آوردن نوزاد را به عهده می‌گیرد. آنها قادرند به طور عمودی و نه افقی شنا کنند. سری شبیه اسب و پوزه‌ای لوله‌ای شکل دارند و هیچ دندانی ندارند. دم آن مانند چنگک عمل می‌کند و برای جلوگیری از لیز خوردن، دم خود را به علف‌های دریایی و مرجان‌ها گره می‌زند.
بدن آنها پوشیده از ورقه‌های استخوانی است. اسب‌های دریایی برخلاف بیشتر ماهی‌ها، فاقد دم و باله‌های لگنی هستند. چشم‌های آنها به طور مستقل عمل می‌‌کنند و می‌توانند به طور هم‌زمان به جلو و عقب نگاه کنند. این جانور همچنین برای استتار خود تغییر رنگ می‌دهد.
اسب دریایی و شگفتی های تولیدمثل آن
این نوع غیر عادی تولید مثل، قوی ترین نمونه از " پرستاری پدرانه " تا کنون کشف شده می باشد، هرچند این خصیصه بر آمده از تمایل بیشتر ماهیان به مراقبت پدرانه است .
بلوغ جنسی نرها معمولا با ظهور کیسه جنین تعیین می شود. اسب های دریایی نر می توانند در هر زمانی از فصل تولید مثل باردار شوند. زمان فصل تولید مثل در میان گونه های مختلف متفاوت است و به احتمال زیاد ، به دمای آب بستگی دارد. باقی عواملی که احتمالا بر زمان فصل تولید مثل مؤثر هستند عبارتند از فصول بارندگی و چرخه ماه های قمری.

بیشتر گونه های اسب دریایی دارای یک همسر هستند و دارای مقیدات همسرانه می باشند که تا آخر فصل تولید مثل و یا حتی فصل های تولید مثل فراوانی به طول انجامد. هر چند برخی گونه ها ممکن است فاقد این مقیدات باشند. تحکیم مقیدات زناشویی با احوالپرسی های روزانه که با تغییر دادن رنگ ، گشت و گذار با هم و چرخیدن با یکدیگر همراه است، انجام می شود. این رقص ممکن است دقیقه ها طول بکشد و بعد از آن، نر و ماده بقیه روز از هم جدا می شوند. احوالپرسی ها در زمان بارداری نر اتفاق می افتد و حتی گمان می رود به این منظور باشد که نر و ماده اطمینان حاصل کنند که بتوانند همزمان با یکدیگر دوباره جفت شوند. هنگامی که نر زایش می نماید و هنگام جفت گیری فرا می رسد، برخی مواقع تنها چند ساعت بعد ، این احوالپرسی به اظهار عشق مبدل میشود که در یک گونه، نه ساعت به طول می انجامد.
advertising