گنجشک خانگی یا گنجشک شهری

خواندنیحیوانات خانگی

- 98/02/24
گنجشک خانگی یا گنجشک شهریگنجشک خانگی یا گنجشک معمولی یا گنجشک شهری گونه‌ای گنجشک است که عمدتاً در مناطق شهری و در تعداد بسیار زندگی می‌کند. زیست‌گاه بومی این پرنده اروپا، سواحل مدیترانه و بیشتر نقاط آسیا است، اما در پی فعالیت‌های انسانی وارد بیشتر نواحی قاره آمریکا، آفریقای جنوب صحرا، نیوزیلند و استرالیا و مناطق شهری در نقاط دیگر دنیا شده‌است. این پرنده در ارتباط تنگاتنگ با سکونت‌گاه‌های انسانی است اما تنها گونهٔ گنجشک نیست که در نزدیکی خانه‌ها زندگی می‌کند.

محل زندگی گنجشک خانگی


گنجشک‌های خانگی در زیستگاه‌ها و اقلیم‌های بسیار متنوعی دیده می‌شوند اما معمولاً بیشتر در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی زندگی کرده و از جنگل‌های انبوه، علفزارها و بیابان‌ها دوری می‌کنند. غذای اصلی این پرنده دانه‌ها و تخم علف‌ها است. البته گنجشک خانگی حیوانی فرصت‌طلب است و از حشرات و بسیاری از غذاهای دیگر هم تغذیه می‌کند. گربه‌ها، قوشها، جغدها ،زاغی‌ها و کلاغها و بسیاری از پرندگان شکاری و پستانداران شکارچی دیگر از دشمنان طبیعی این پرنده کوچک به شمار می‌روند.
گنجشک خانگی یا گنجشک شهری

رفتار اجتماعی گنجشگ خانگی


گنجشک‌های خانگی پرندگان بسیار اجتماعی هستند و در تمام فصول سال معمولاً بصورت گروهی به جستجو و خوردن غذا مشغول می شوند همچنین این پرندگان معمولاً بصورت گروهی و در نزدیکی یکدیگر لانه‌سازی می‌کنند و درگیر فعالیت‌های اجتماعی مانند بازی در گردخاک و یا حمام آب و آواز می‌شوند گنجشک‌های خانگی بصورت گله‌ای بر روی شاخه های درختان می نشینند و برای تغذیه به پایین می‌آیند. گنجشک خانگی ماده باوجود جثه کوچکش بر گنجشک نر برتری دارد.

مشخصات گنجشگ خانگی


طول این پرنده 14 تا 15 سانتیمتر است. گنجشک‌های نر با سر سیاه رنگ از ماده‌ها متمایز می‌شوند. گنجشک نر تارکِ خاکستریِ پُررنگ، پس گردن بلوطی، گلوی سیاه، گونه‌ها و سطح شکمی سفید مایل به خاکستری دارد. پرنده ماده و نابالغ فاقد سیاهی گلو، در سطح پشتی قهوه‌ای تیره و در سطح شکمی سفید چرک است. در پرواز خط بالی کوتاه و نسبتاً واضح و دمگاه خاکستری دارد.
advertising