زنبور عسل حیوان خانگی مفید و زیست آن

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/12/24
زنبور عسل حیوان خانگی مفید و زیست آن

تاریخچه زنبور عسل در جهان


کاوشهای علمی در سنگواره ها، نشان از سابقه زیست 150 میلیون ساله زنبور عسل در کره زمین دارد. زنبورهای عسل ابتدا به صورت انفرادی زیست می نمودند، اما با شروع دوره رشد و تکثیر شدید گیاهان در حدود 150 میلیون سال پیش، زیست اجتماعی خود را آغاز نمودند. این حشره متعلق به قاره های قدیم، مخصوصاً مناطق گرم آسیا می باشد. این موجود همراه انسان به قاره های جدید نیز راه یافت، به عنوان مثال اولین جمعیت زنبور عسل در سال 1822 به استرالیا وارد گردید.
زنبور عسل حیوان خانگی مفید و زیست آن

نژادهای زنبور عسل


زنبور عسل معمولی یا اروپایی مهمترین گونه شناسایی شده زنبور عسل است که عمده مباحث پرورش زنبور عسل مربوط به همین گونه می شود.
گونه های زنبور عسل معمولی یا اروپایی و زنبور عسل شرقی یا هندی در محل های سربسته و تاریک یا داخل کندو روی شان هایی که می سازند زندگی می کنند و از توانمندی ارتباطی بیشتری برخوردارند، به طوری که قادرند تمام ارتباطات خود را در تاریکی انجام دهند. این دو گونه از نظر اقتصادی نیز برای انسان اهمیت زیادی دارند.

اما سه گونه بعدی در طبیعت به صورت آزاد زندگی می کنند، به طوری که هیچگاه داخل کندو یا محیط های سربسته و تاریک قادر به زندگی نیستند. این زنبورها برخلاف دو گونه قبلی تنها یک شان می سازند که در قسمت بالا عسل ذخیره می شود و در قسمت پایین به پرورش نوزادان می پردازند. از نظر بدنی هم از زنبورهای عسل معمولی کوچک ترند.

موطن اصلی زنبورهای سرانا یا هندی هندوستان، چین و ژاپن می باشد. زنبورهای درشت در هندوستان، چین و سبلان زندگی می کنند. زنبورهای عسل کوچک به حالت وحشی در هندوستان و جنوب ایران دیده شده است. زنبور عسل اروپایی براساس شرایط گوناگون محیط پدید آمده است که هر یک از این نژادها، طی سالیان متمادی با شرایط محیطی منطقه خویش سازش یافته و به تدریج تغییرات جزیی در خصوصیات شکل شناسی و زیست شناسی آنها به وجود آمده است.
advertising