کتاب سفر به دور اتاقم نوشته اگزویه دومستر

خواندنیکتاب و رمان

- 98/05/31
کتاب سفر به دور اتاقم نوشته اگزویه دومستر

نویسنده کتاب سفر به دور اتاقم


اگزویه دومستر یکی از مهم‌ترین نویسندگان قرن هجدهم و نوزدهم فرانسه است. بسیاری از نویسندگان بنام فرانسوی مانند لامارتین و آگوست سنت بوو در آثارشان از دومستر یاد کرده‌اند. بسیاری از منتقدان هم او را از تأثیرگذارترین نویسندگان در ادبیات فرانسه می‌دانند.

کتاب «سفر به دور اتاقم» مهم‌ترین نوشتۀ دومستر است. این اثر به بیشتر زبان‌های زنده ترجمه شده‌است. این کتاب در واقع برگرفته از یکی از اتفاقات زندگی خودِ دومستر است. او در جریان دوئلی که با افسری فرانسوی داشت، به حبس ۴۲روزه در اتاق خود محکوم شد. تأثیرگذاری این کتاب در آثار ادبی مهم دنیا وقتی مشخص می‌شود که بدانیم بسیاری از نویسندگان در کتاب خود به این اثر اشاره کرده‌اند. مثلا آلن دوباتن در کتاب «هنر سیروسفر» به این کتاب اشاره کرده‌ است.

بسیاری از منتقدان به‌خاطر لحن نسبتا طنزگونۀ نویسنده در این کتاب، «سفر به دور اتاقم» را ادیسۀ کمیک می‌دانند.

مترجم و انتشارات کتاب سفر به دور اتاقم


مترجم این کتاب احمد پرهیزی می باشد و انتشارات ماهی این کتاب را به چاپ رسانده است و حدودا 128 صفحه دارد.

خلاصه و درونمایه کتاب سفر به دور اتاقم


فرض کنید مجبورید مدتی نسبتا طولانی در مکانی محدود حبس شوید و حق بیرون رفتن نداشته‌ باشید. به‌ نظر می‌رسد کار سخت و حتی وحشتناکی باشد؛ مگر اینکه سعی کنید نگاه‌تان به اطراف و جزئیاتش را عوض کنید. منظورم این است که تنوعی را در نگاه‌تان ایجاد کنید که وجود ندارد! جملۀ معروف کتاب «مائده های زمینی» را یادتان هست؟! «بکوش عظمت در نگاه تو باشد، نه آنچه که بدان می‌نگری!» احتمالا در آن موقعیت هم باید بکوشیم تنوع در نگاه‌مان باشد، نه آنچه که بدان می‌نگریم!

احتمالا باید فهمیده‌ باشید موضوع کتاب «سفر به دور اتاقم» چه باشد. این کتاب دربارۀ افسری جوان است که پس از دوئل با افسری دیگر، به ۴۲ روز حبس در اتاقش محکوم می‌شود. اگزویه دومستر در کتاب خود، از زبان این افسر جوان، به شرح جزئیات موجود در اتاق می‌پردازد. کتاب شامل ۴۲ بخش کوتاه است. هر بخش، دربارۀ یکی از جزئیات و وسایل موجود در اتاق است. نویسنده با لحنی طنز، توجه به هریک از اجزای اتاق و توصیف آنها را مانند سفری شبیه‌سازی می‌کند.

نکتۀ مهم دربارۀ نثر کتاب این است که «سفر به دور اتاقم» در اواخر قرن هجدهم میلادی نوشته شده‌ است. این کتاب از نخستین آثار سبک رمانتیک در ادبیات فرانسه محسوب می‌شود. پس باید بدانید با کتابی با نثر کلاسیک و سنگین طرف هستید. نثری پر از توصیف جزئیات، تشبیه و تمثیل. اگر به این سبک نویسندگی علاقه‌مند هستید، سراغ «سفر به دور اتاقم» بروید. در آن صورت می‌توانید از خواندن این نثر شاهکار لذت ببرید.

گزیده هایی از کتاب سفر به دور اتاقم


در این فکر بودم که تمجید از سیاحت خود را با گفتن این نکته آغاز کنم که این سفر هیچ‌ خرجی روی دستم نگذاشت. این نکته‌ای است درخورِ درنگ. درست به همین سبب است که مردمان تنگ‌دست از این پیشنهاد استقبال می‌کنند و آن را می‌ستایند. با این‌همه، تردید نباید کرد که پیشنهاد من درست به همین سبب، یعنی کم‌خرجی، به مذاق گروه دیگری از آدمیان نیز خوش می‌آید. و آنان حتی بیش از دیگران پیشنهادم را خواهند پسندید.

می‌پرسید چه کسانی، بله؟ عجب، پس کنجکاوید بدانید؟ منظورم مردمان ثروتمند است. وانگهی، این شیوۀ مسافرت، هرطور که فکرش را بکنید، مناسب بیماران هم هست! دیگر نیازی نیست از آب‌وهوای نامساعد و تغییر فصول بهراسند. برای بزدل‌ها نیز مناسب است، چون از چنگ راهزنان در امان خواهند بود. نه چاله‌ای پیش پای‌شان سبز خواهد شد و نه چاهی.

هزاران‌هزار آدمی که پیش از من جرئت نکرده بودند پا به چنین سفری بگذارند، دیگرانی که از پسش برنیامده بودند و آنانی که حتی فکر این سفر نیز به سرشان نزده بود، همه و همه به پیروی از من تصمیم مشابهی خواهند گرفت. حتی تنبل‌ترین آدم روی زمین هم بی‌ لحظه‌ای تردید، همراه با من قدم در راه خواهد نهاد تا به لذتی نائل شود که نه مشقتی دارد و نه هزینه‌ای.

پس دل به دریا بزنید تا راهی شویم. ای کسانی که به‌سبب رنج عشق یا فقدان دوستی، خود را در چاردیوار خانه محبوس کرده‌اید تا از حقارت و جفای مردمان در امان بمانید! جملگی به دنبال من بیایید. بادا که تمام شوربختان، بیماران و بی‌حوصلگان جهان در پی من روانه شوند!
advertising