احادیث و روایتی از ائمه اطهار و معصومین درباره ی چشم زخم

خواندنیاحادیث و روایات

- 99/04/15
احادیث و روایتی از ائمه اطهار و معصومین درباره ی چشم زخماز روایات معصومین (ع) بر می آید که چشم زخم واقعیت دارد و در وجود انسانها و حیوانات و اشیاء دیگر اثرگذار است. در روایات راههای خنثی کردن اثر چشم زخم نیز بیان شده است.

در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) آمده است:
چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد.

امام رضا علیه السلام در پاسخ سوال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ حضرت فرمود: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند.

در حکمت ۳۹۲ نهج البلاغه آمده است:
الْعَیْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ- وَ الْفَأْلُ حَقٌّ وَ الطِّیَرَةُ لَیْسَتْ بِحَقٍّ- وَ الْعَدْوَى لَیْسَتْ بِحَقٍّ. سحر و چشم زخم و فال نیک واقعیت دارد، اما فال بد و عدوی خرافه است.

امام رضا (ع) درباره این که آیا چشم زخم واقعیت دارد فرمود:
آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار بده و سوره حمد و توحید و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند.
(مکارم الاخلاق، ص. ۴۷۴)

از امام صادق (ع) روایت شده است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.
(حلیةالمتقین ص1832)

از پیامبراکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسانی یا حیوانی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی الله ُعَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه تا چشم او به آن زیان نرساند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ
هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم ‌زخم واقعیت دارد.
(نهج الفصاحه، ح)

در روایات ساده‌ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق می باشد و پیامبر اسلام(ص) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به عنوان تعویذ قرائت می فرمود.

از رسول گرامى اسلام روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع مى گذشت. در آن جا فرمود:
به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در این جا آرمیده اند.
( تفسیر منهج الصادقین، ج ۹، ص ۳۹۱)

از امام صادق (ع) روایت شده است:
هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد.
(بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۵)
advertising