احادیثی در باب احترام به پدر و نیکی به والدین از ائمه

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/12/28
احادیثی در باب احترام به پدر و نیکی به والدین از ائمه- امام رضا علیه سلام می فرمایند:
سألَ رجلٌ رسولَ اللهِ - صلّي الله عليه و آله - : ما حقُّ الوالِدِ علي ولدهِ؟ قال: لا يسميّهِ باسْمِهِ، و لا يمشي بين يديهِ و لا يجلسُ قبلَهُ و لا يستَسِبُّ له.
مردی از پيامبر خدا - صلّی الله عليه و آله - سؤال كرد: حقّ پدر بر فرزند چيست؟ حضرت فرمود: او را با نام صدا نكند، در راه رفتن از او جلو نيفتد، قبل از او ننشيند و كاری انجام ندهد كه مردم پدرش را لعنت كرده و دشنام دهند.

- پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
رِضا اللّه في رِضا الوالِدِ ، وسَخَطُ اللّه في سَخَطِ الوالِدِ .
خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر .

- امام رضا علیه السلام می فرمایند:
عَلیکَ بطِاعَةِ الاَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّواضُعِ وَ الخُضُوعِ وَ الإعظامِ وَ الإکرامِ لَهُ، وَ خَفضِ الصَّوتِ بِحَضرَتهِ؛
بر تو باد که از پدر، فرمانبرداری کنی، به او نیکی کنی، نسبت به او فروتنی و کرنش و بزرگداشت و احترام داشته باشی، و در حضور او صدایت را پایین آوری.

- امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
وَ اَمّا حقُّ أبيكَ فأن تعلَمَ أنَّهُ أصلكَ فأنك لولاه لم تَكُن، فَمهما رأيتَ من نفسِكَ ما يُعجِبكَ فاعلَم أن اباكَ أصلُ النّعمةِ عَليكَ فيه... .
و امّا حق پدرت بر تو اين است كه: بداني او اصل و ريشه توست، زيرا اگر او نبود تو نيز نبودي پس هر چه در وجود تو، تو را به شگفتي و خشنودي وا مي دارد، بدان كه پدرت منشاء و اساسِ آن نعمت است، پس خداي را حمد و سپاس گو و بر قدر و منزلتِ او شاكر باش.

- امام جعفر صادق می فرمایند:
ما يمنَعُ الرّجل منكم أن يَبرَّ والديه حييّن أو ميّتين، يصلّي عنهما و يتصدّق عنهما و يحجَّ عنهما ... .
چه چيز مانع شخص مي شود که وقتي پدر و مادرش زنده يا مرده اند، به آنها نيكي كند، به اين صورت كه به نيّت آنها نماز بخواند، صدقه بدهد، حجّ به جا آورد و روزه بگيرد، زيرا اگر چنين كند ثواب آنها به پدر و مادرش مي رسد و به خود شخص هم همان قدر ثواب داده مي شود، به علاوه خداوند متعال به واسطه كارهاي نيك و نماز، خير زيادي به او عطا مي كند.
advertising