آیین‌ نامه ای که تدوین شده است نیاز به اصلاح دارد

مجلهموزیک

- 97/11/29
آیین‌ نامه ای که تدوین شده است نیاز به اصلاح دارد«سید عباس صالحی»‌ -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- ‌بعد از حضور در سالن سوره حوزه هنری و تماشای گروه موسیقی اقوام «نجوای کتول» گلستان با خبرنگاران دیدار کرد و به سوالاتِ آنان پاسخ گفت.

وزیر فرهنگ در این دیدار درباره‌ی موسیقی اقوام بیان کرد: «موسیقی اقوام و نواحی به نحوی بخشی از هویت رنگین‌کمانی ما است. این موسیقی به اعتباری که رنج‌ها، شادی‌ها، زخم‌ها و خیزش اقوام را در طول تاریخ نشان می‌دهند، در کلام و نوا نیز تاریخ ایران را در هویت اقوام نشان می‌دهند. به نظر می‌آید موسیقی اقوام ما ظرفیت قابل توجهی را در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی دارد تا از طریق این نوع موسیقی با جهان و به ویژه با اقوام دیگر که از نظر تاریخی رابطه بیشتری داشتیم ارتباط پیدا کنیم. در طول سال‌های اخیر و به ویژه در دو سال گذشته یکی از مواردی که به طوری جدی پیگیر بودم این است که هویت اقوام به ویژه موسیقی اقوام را می‌توان به عنوان مزیت نسبی خود بدانیم.»

او با بیانِ اینکه به خاطر سفری که در پیش داشته با فاصله به جشنواره‌ ی موسیقی آمده، اما اولین حضورش در اجرای موسیقی اقوام به این علت بوده است که این نوع موسیقی می‌تواند طلیعه‌ای برای ارتباط موسیقیایی ما در دوره جدید باشد: «حتما با همین نگاه پشتیبانی‌های جدی‌تری صورت می‌گیرد و باید بگیرد. بخشی درباره ثبت موسیقی اقوام و بخش دیگری درباره نشر این نوع موسیقی است.»‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌درباره اینکه وزارت ارشاد بعد از سی و چهار دوره از جشنواره فجر نتوانسته هنرمندان برگزیده را جذب کند و 90 درصد از هنرمندان برجسته به صورت مستمر در جشنواره فجر حضور ندارند، گفت: «معمولا اقدام عاجل کار سختی است؛ اما با این نگاه که مسیری را طی و حس کنیم قدم به قدم پیش خواهیم رفت، مسئله درستی است. جشنواره‌های مختلف فجر باید به گونه‌ای باشند که نام‌آوران، نسل‌های میانی و هم نسل نو در آن حضور داشته باشند و جشنواره‌ها ارتباط میان نسلی را فراهم کنند، اگر نام آوران غایب باشند بخشی از کار کمبود دارد، اگر کسانی که تازه وارد میدان شده‌اند؛ اما استعدادهای آینده باشند نیز غایب باشند باز هم بخش دیگری است که جشنواره به نظر ناقص می‌آید، به همین خاطر است که تلاش بر این بوده که نام آوران و نامداران بیشتری در فضای این دوره از جشنواره حضور داشته باشند. حضور استاد فرهت، دوستان ما و آقای ترابی با همین نگاه بوده که گامی ‌به جلو با حضور نام‌آوران داشته باشیم. البته این به معنای این نیست که از نسل میانی و نسلی که تازه وارد این مسیر شدند؛ اما استعداد درخشان هستند، غافل شویم.»

او ادامه داد: «آیین نامه‌ای امسال تنظیم و تدوین کردهاند که مثل هر مقرراتی نیازمند اصلاحات و بازبینی‌های بعدی است، با همین نگاه است تا مسیر مشخصی را برای جشنواره فجر داشته باشیم. امسال شروع این روند است و میتواند با پیگیری‌ها و نوآوری‌ها و بازنگری‌ها برای سال‌های آینده در این مسیر تکمیل‌تر حرکت کند.»

صالحی در پاسخ به اینکه مسائل اقتصادی به مرگ برخی از شاخه‌ها در موسیقی منجر شده است و اینکه آیا افزایش بودجه مشخص برای حمایت از موسیقی اقوام در نظر خواهید گرفت، گفت: «فکر می‌کنم در دو حوزه خاموشی، مرگ یا کمرنگی موسیقی نواحی را داریم که بخشی از آن در حوزه‌های پژوهشی است و ما عملا نتوانستیم به اندازه کافی ثبت موسیقی نواحی را داشته باشیم و این امر منتهی شده تا بخشی از قسمت‌ها به دلیل همین موضوع انقطاع پیدا کند و بخش دیگر هم مسئله اقتصادی است. آنچه که مورد نظر است و ان شاالله دفتر موسیقی دنبال می‌کند و جشنواره‌ها می‌توانند با این نگاه حرکت کنند، پرداخت به این دو ضلع است؛ اما ثبت موسیقی نواحی را باید جدی‌تر دنبال کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌افزود:« ما باید به فضای اقتصادی فکر کنیم. ان شاالله دفتر موسیقی در هر دو بخش برنامه‌هایی خواهد داشت و امیدواریم شرایط اقتصادی به ما کمک کند تا این دو مسئله را انجام دهیم. نگاه ما این است که بحث ثبت و پژوهش و بحث اقتصاد گروه‌های موسیقی را جدی‌تر بگیریم. به نظر می‌آید می‌توان بخشی از اقتصاد موسیقی نواحی را با حمایت‌ها و بخش دیگر را با فرصت‌های شغل و کار در محیط همان مناطق ایجاد کرد. برخی از سلیقه‌ها یا نگاه‌هایی که محدودیت ایجاد می‌کنند، پاره‌ای از مسائل را برای موسیقی نواحی به وجود می‌آوردند که می‌تواند به این حوزه ضربه بزند.»

او اظهار کرد:«بخشی از حوزه کاری ما به تسهیل کسب و کار موسیقی نواحی هم بر می‌گردد که فرصت‌های شغلی را بیشتر فراهم کند. گفت‌وگوهایی با نیروی انتظامی ‌و اماکن داشتیم تا فرصت‌های شغلی را برای موسیقی نواحی گسترده کنند که این امر می‌تواند در کنار حمایت‌های دیگر کمک کننده باشد.»

صالحی همچنین درباره پرسشی مبنی بر بازنگری در سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: «بخشی از این بازنگری نسبی با نگاهی که در فضای آیین‌نامه اتفاق می‌افتد و در اجرا عملی شده، با توجه به همین نگاه بوده است تا با تجربه‌های گذشته برای امسال و سال‌های بعد بازنگری کنیم. مهم این است که قدم به قدم تکامل تدریجی پیدا کند. حتما همه‌ی تحولات از طریق پوست اندازی صورت نمی‌گیرد و امسال اتفاقات خوبی با همین نگاه انجام شده است.»

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا جشنواره ارز دولتی نداشته است، توضیح داد:« پنج گروه خارجی با ارز دولتی آمده‌اند.»

همچنین علی ترابی که وزیر ارشاد را همراهی می‌کرد، پرسشی مبنی بر اینکه آرشیوی از اجراهای دوره‌های مختلف جشنواره روی سایت جشنواره وجود ندارد، بیان کرد:« تمام اطلاعات جشنواره روی سایت وجود دارد. در دوره‌ای این آرشیو برداشته شد اما ما آن را دوباره بازگرداندیم.»
advertising