معرفی انیمیشن کوتاه Mushroom Park

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/10/30
معرفی انیمیشن کوتاه Mushroom Parkتیم روچ یکی از آشناترین نام‌ها در دنیای سریال‌های انیمیشنی روز، به‌خصوص آثاری با ظاهر کلاسیک دو بعدی، است؛ او نام خود را برای اولین‌بار با ساخت سری StoryCorps به همراه برادرش در صنعت انیمیشن سازی مطرح کرد و سپس به‌عنوان ناظر تولید و کارگردان به Netflix ملحق شد. انیمیشن کوتاه این هفته، Mushroom Park (به فارسی؛ پارک قارچ)، تازه‌ترین ساخته‌ی تیم روچ است که توانسته نظر بینندگان را به سوی خود جلب کند. این انیمیشن مثل سایر آثار روچ جلوه‌ی بصری خیره کننده‌ای را ارائه می‌کند که تماما با دست طراحی شده و با وجود پوسته‌ی کارتونی و کم و بیش کودکانه‌ی خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

Mushroom Park روایت‌گر ماجرای عجیبی است که برای دو دوست به نام‌های درک و راجر اتفاق می‌افتد. درک و راجر دو پسر نوجوان هستند که با یکدیگر رابطه‌‌ای غیر معمول دارند؛ آن‌ها با وجود آنکه هم دیگر را بسیار دوست دارند، به‌نوعی از هم متنفرند. وقتی روزی قورباغه‌ی راجر جان خود را از دست می‌دهد، او برای کمک پیش درک می‌رود و نهایتا این دو تصمیم به دفن قورباغه می‌گیرند، اما همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود و در حین انجام تدفین، بارانی شدید شروع به باریدن می‌کند. دو دوست تصمیم می‌گیرند تا پایان طوفان زیر درختی پناه بگیرند و بعد به خانه بروند. درک و راجر حین انتظار برای قطع شدن باران زیر درخت به خواب می‌روند و در دنیایی عجیب، که شباهتی به دنیایی که می‌شناختند نداشت، بیدار می‌شوند. حالا این دو دوست باید به کمک یکدیگر بفهمند در چه نقطه از دنیا هستند و چگونه باید در این کابوس عجیب راه برگشت به خانه را پیدا کنند.

این ساخته‌ی سورئال تیم روچ درکنار روایت ماجرای پر پیچ و تاب شیرین و بعضا غم انگیز، به مفاهیم آشنایی همچون عشق، دوستی، اعتماد، بخشش، مرگ و رستگاری می‌پردازد. انیمیشن کوتاه Mushroom Park با وجود اینکه اثری با دیالوگ‌های انگلیسی است، اما زبانی جهانی دارد؛ روچ با روایت قدرتمند خود در این اثر به شما اجازه می‌دهد ضمن دریافت پیام‌های هدفمندی که در پس ماجرای شخصیت‌ها گنجانده شده، داستان را در چارچوب خاطراتتان بازبینی کنید و آن را با برداشت‌های شخصی خود معنا کنید و همین یکی از بزرگ‌ترین نقاط مثبت Mushroom Park است.
معرفی انیمیشن کوتاه Mushroom Park
هدف اصلی تیم روچ در ساخت این انیمیشن کوتاه،‌ یادآوری نزدیکان و عزیزان به بیننده‌ها و مطرح کردن این سؤال بود که ایشان تا چه حدی حاضرند برای اطرافیان خود پیش بروند و چه کارهایی را صرفا برای آنان، بدون درنظرگرفتن منفعت یا میل شخصی خودشان، انجام دهند. جرقه‌ی ایده‌ی اصلی ساخت Mushroom Park را آن دسته از دوستان یا نزدیکانی که همیشه صبر انسان را مورد امتحان قرار می‌دهند و روی اعصابش راه می‌روند، در ذهن روچ زدند. روچ درباره‌ی این مسئله می‌گوید:
بعضی اوقات در زندگی دوستان یا حتی اعضای خانواده باعث می‌شوند که بخواهید درباره‌ی رابطه‌ای که دارید یا حستان به ایشان تجدید نظر کنید و دست از دوست داشتنشان بکشید. حقیقت این است که همه‌ی ما گاهی از اوقات همه چیز را خراب می‌کنیم و نیاز به فرصتی دوباره داریم. زندگی کوتاه است و عشق تنها چیزی است که داریم.

با وجود اینکه Mushroom Park کم و بیش اثری مستقل به‌شمار می‌آید، اما تیمی حرفه‌ای در پشت صحنه‌ی ساخت این انیمیشن کوتاه قرار دارد. کارگردان هنری این انیمیشن بیل ری است که سابقه‌ی کار کردن روی پروژه‌های معرفی همچون The Ren & Stimpy Show و Samurai Jack را در کارنامه‌ی خود دارد. بیل ری با حضور خود در تیم ساخت این اثر، سمت و سوی هنری خاصی به آن بخشیده و باعث شده که Mushroom Parks به انیمیشن‌های ژانر بزرگسال اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی شباهت خاصی پیدا کند؛ بزرگ‌ترین الهام در شکل گیری جنبه‌ی بصری Mushroom Park را درکنار سریال StoryCorps، باید ساخته‌ی پرطرفدار جان کریکفالسی، The Ren & Stimpy Show، دانست. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، تیم روچ اکثر آثار خود را به‌صورت دستی طراحی می‌کند و Mushroom Park نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی دستی به کار رفته در انیمیشن، پالت رنگ سایکدلیک بنفش،‌ آبی و سبز اثر و پشت زمینه‌های پر جزئیات و خیره کننده‌ باعث می‌شوند این ساخته‌ی روچ همزمان در برخی سکانس‌ها چشم نواز و دلگرم کننده و گاهی اوقات همراه‌با حس ناراحتی و هراس باشد؛ سبک تصویر سازی خاص به کار رفته در این اثر گاهی اوقات گرمای خاصی را بر فضا حاکم می‌کند و گاهی دیگر سیلی سردی از مفاهیم هستی‌گرایانه نهفته در داستان را روی بیننده می‌کوبد.

سبک طراحی Mushroom Park تنها نکته‌ی فرا واقع‌گرایانه در رابطه با این اثر نیست؛ ما در این انیمیشن با داستانی عجیب طرفیم که در آن قورباغه‌ی زامبی عظیم الجثه، سیلی آخر الزمانی و سکانس‌های سقوط در فضایی تقریبا بی انتها وجود دارد. با وجود تمام این صحنه‌های عجیب ولی مسئله‌ای که باعث می‌شود Mushroom Park اثری باشد که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را دوست داشته باشند، همان قضیه‌ی زبان جهانی است که پیش‌تر به آن پرداخته شد؛ اگر دنیای خیالی و اتفاقات عجیب را از Mushroom Park فاکتور بگیریم، با داستانی ساده و صمیمی مواجه می‌شویم که از کم بودن فرصت‌ها و اهمیت حفظ روابط و دوستی‌ها در طی مراحل مختلف زندگی صحبت می‌کند.

تیم روچ اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ خبر از ساخت این پروژه‌ی کوتاه مستقل خود داد و کمپین کیک استارتر آن را آغاز کرد و تقریبا بعد از دو سال توانست با استفاده از کمک‌های مردمی Mushroom Park را به مرحله‌ی انتشار برساند. انتظار می‌رود این انیمیشن در فصل جوایز پیش‌رو عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند بیش‌ازپیش نام تیم روچ را به‌عنوان انیماتوری مستعد در صنعت انیمیشن سازی مطرح کند.
advertising