انتقاد تند علی مطهری به داستان غیر واقعی سریال گاندو

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/04/20
انتقاد تند علی مطهری به داستان غیر واقعی سریال گاندومدتی پیش سریالی تحت عنوان گاندو بر روی آنتن شبکه سه سیما رفت که با موضوع جذابی که داشت توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
این سریال به موضوع جاسوسی فردی آمریکایی تبار به نام جیسون رضاییان که پیام دهکردی بازیگر نقش آن بود می پرداخت. مجموعه تلویزیونی گاندو با انتقادات زیادی هم همراه بود و گفته شد که داستان سریال واقعی نبوده و فقط قصد جلوه دادن دولت را داشته است.

علی مطهری نماینده مجلس با انتشار نامه ای سریال گاندو را تخیلی خواند و به شدت از آن انتقاد کرد که در ادامه متن منتقدانه وی را می خوانید:
سریال «گاندو» بیشتر تخیلی بود تا واقعی؛ این سریال بر اساس پروژه نفوذ ساخته شده بود، در حالی که احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است. آمریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولا مبدا ارسال نفوذی یا جاسوس هستند می‌دانند که معمولا دولت‌ها در ایران قدرت تعیین کننده نیستند و قدرت تاثیرگذار در جای دیگری است. لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است.

سریال «گاندو» در واقع رهبری را هم زیر سوال برده است. چون اینگونه تصمیمات و آزادی اینگونه افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود. اگر آزاد شدن جیسون رضائیان آنگونه که سریال بر آن تاکید دارد صرفا برای دریافت پول‌های بلوکه شده بوده است، پس تکلیف مجازات جاسوس چه می‌شود؟ و اگر از اول برای معامله بازداشت شده بوده قبح بیشتری دارد و با اصول اخلاقی اسلام سازگار نیست.

باید گفت این سریال علاوه بر اینکه عملکرد نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود، چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود. من این اقدامات عجیب را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام اجرا نشود و آنقدر کارشکنی کردند تا به هدفشان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد. اگر آن بخش از نظام مصمم به اجرای برجام بود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. امروز هم این افراد به جای آنکه رفتارشان را تغییر دهند همان راه را ادامه می‌دهند و توجهی به منافع ملی و آرمان‌های انقلاب ندارند.

بازیگران سریال گاندو


عابدی، خسرو شهراز ،پندار اکبری عرفان ابراهیمی، مجید نوروزی، علی افشار، اتابک نادری، نیلوفر شهیدی، محمد جواد طاهری، جمشید جهانزاده، بهزاد رحیم خانی،فلیپ ساپرکین فرشته آلوسی، سارا محمدی، میثم ولیخانی، مصطفی سلطانی، یاسمین پیداودی، آیدا جعفری، ناره گرگوریان و بهامین تورانی، کامبیز دیرباز،محمدرضا شریفی‌ نیا، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، سوگل طهماسبی، کمند امیر سلیمانی ،صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان بازیگران سریال گاندو هستند.

کارگردان سریال گاندو


کارگردان این سریال جواد افشار و تهیه کننده آن مجتبی امینی است.
advertising