فیلم جدید کریستوفر نولان احتمالا بلندترین اثر او خواهد بود

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/01/22
فیلم جدید کریستوفر نولان احتمالا بلندترین اثر او خواهد بودمابین سه بازیگر اعلام‌شده به‌عنوان تعدادی از نقش‌آفرین‌های اصلی جدیدترین اثر کارگردان فیلم Interstellar یعنی رابرت پتینسون، جان دیوید واشینگتن و الیزابت دبیکی، نفر اول تا به این لحظه تنها کسی بوده است که در مصاحبه‌های خود درباره‌ی آن حرف می‌زند و هر از چند گاهی یک بار، توصیفاتی اندک و هیجان‌انگیز راجع به ساخته‌ی سینمایی مورد نظر را تقدیم دوست‌داران کریس نولان می‌کند. بازیگر انگلیسی نام‌برده که هم‌اکنون فیلم رازآلود High Life به کارگردانی کلر دنیس با میانگین امتیازات ۸۸ در وب‌سایت راتن تومیتوز را روی پرده‌های نقره‌ای دارد، بلاک‌باستر خلاقانه و اکشن و باورنکردنی (به‌گفته‌ی سازندگان آن) بعدی فیلمساز بریتانیایی محبوب را این‌چنین توصیف می‌کند:

کار کردن با کارگردان‌های مهم، به شما اطمینان بیشتری نسبت به تصمیمات‌تان [در انتخاب نقش‌ها] می‌بخشد. برای نمونه، من هم‌اکنون در حال همکاری با کریستوفر نولان برای ساخت فیلمی عظیم هستم. این فیلم، دیوانه‌وارترین چیزی است که در طول سال‌های متمادی دیده‌ام و به اندازه‌ی سه فیلم طول می‌کشد.

نکته‌ای پراهمیت درباره‌ی این توصیفات چیزی نیست جز آن که برخی از افراد، صحبت پتینسون را به معنای مستقیمش پذیرفته‌اند و براساس آن باور دارند که فیلم بعدی نولان در کم‌ترین حالت، نزدیک به ۴ ساعت زمان می‌برد و به همین خاطر، بدل به بلندترین محصول حاضر در کارنامه‌ی هنری وی می‌شود؛ موردی کاملا بعید و نامتعارف برای یک بلاک‌باستر امروزی که حداقل در ظاهر، برداشت مورد نظر را نادرست جلوه می‌دهد. ولی فراموش نکنید که ممکن است پتینسون صرفا به‌صورت استعاری با این حرف‌ها، میزان و عمق محتوای فیلم مورد بحث را توصیف کرده باشد؛ به این معنی که داستان آن به اندازه‌ی سه فیلم بلند برای مخاطبان جذابیت و محتوا خواهد داشت یا به بیان واضح‌تر، او با نقش‌آفرینی در آن همان امتیازاتی را در مقام یک بازیگر به دست می‌آورد که در حالت عادی با درخشش در سه فیلم خوب و استاندارد، کسب خواهد کرد. حال آن که پتینسون این‌روزها اصلا بازیگر کم‌فعالیتی هم نیست و مثلا در چند ماه آینده، مشغول درخشش در The Lighthouse، اثر تازه‌ی کارگردان فیلم ترسناک و تحسین‌شده‌ی The Witch نیز می‌شود.

تا پیش از انتشار اطلاعات بیشتر، نمی‌توان معنای حقیقی چنین توصیفات غیرمستقیمی که تماشاگران پروپاقرص خالق «تلقین» (Inception) را خواسته یا ناخواسته به وجد می‌آورند، درک کرد. ولی در هر حالت، ما تا این لحظه از تدوین شدن اثر مورد نظر توسط جنیفر لیم، اکران شدن آن در جمعه، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی (۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی) و ارتباط فیلم‌نامه‌اش با نظریه‌ی The Time Continuum که چگونگی شکل‌گیری فضا و زمان براساس علم کوانتوم را توضیح می‌دهد، مطمئن شده‌ایم.
advertising